


FOR OFFICIAL USE ONL Y 
25 March 2009 

:,.open Source Center Media Aid 
Malaysian Media Guide 2009 

Table of Contents 

To navigate qUickly to a topic of interest, click on the following subheads, 

1, Overview"",,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, 2 

2, Mainstream Media Typically Owned by Government-Affiliated Individuals, Groups"""""""" 2 

2,1, Ethni c Audience Influences M ai nstream Media""""""""""""""""""""""""""""" 3 

22 State-Linked Conglomerates Dominate Mainstream Media """" """ """ """ """" "", 3 

3, Online Outlets Provide News, Disseni""""""""""""""""""""""""""""""""""""""" 4 

3,1, Legal Means Used To Pressure Media", ", ", ", ", ", ", ", ", ", ", ", ", ", ", ", ", ", ", ", ", ", ",,,, 5 

4, TV Under Government, State-Linked Conglomerate ControL"""""""""""""""""" 7 

4,1, Profiles of TV Stations, ", ", ", ", ", ", ", ", ", ", ", ", ", ", ", ", ", ", ", ", ", ", ",,, ", ", ", ", ", ", ", "" 7 

5, Mainstream Press "",,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, 11 

5,1, Bernama, ", ", ", ", ", ", ", ", ", ", ", ", ", ", ", ", ", ", ", ", ", ", ", ", ", ", ", ", ", ", ", ", ", ", ", ", ", "", 11 

52 Newspapers,' Popular Source for Political Information"""""""" ... """""""""""", 11 

5,3, Malay-Language Newspapers ", ", ", ", ", ", ", ", ", ", ", ", ", ", ", ", ", ", ", ", ", ", ", ", ", ", ",,, 12 

5.4, English-Language Newspapers, ", ", ", ", ", ", ", ", ", ", ", ", ", ", ", ", ", ", ", ", ", ", ", ", ",,, ", 14 

6. Chinese Press Under Business Tycoon's Near-Monopolistic Control."""""""""""" 18 

61, Chinese Newspapers ", ", ", ", ", ", ", ", ", ", ", ", ", ", ", ", ", ", ", ", ", ", ", ", ", ", ", ", ", ", ", ",,, 19 

62. Tamil-Language Newspapers, ", ", ", ", ", ", ", ", ", ", ", ", ", ", ", ", ", ", ", ", ", ", ", ", ", ", ",,, 21 

7. Radio Stations ."."."."."."."."."."."."."."."."."."."."."."."."."."."."."."."."."."."."."." 23 

8. Alternative Media"".".".".".".".".".".".".""."."."."."."."."."."."."."."."."."."."."."." 23 

8.1, Online News Sites, Blogs Emerge as Influential News Sources """""""""""""""" 24 

8.2. Online News Sites Offer Alternative Views"""""""""""""""""""""""".""""""", 25 

8.3, Blogs Carry Critical Political Views, Allegations of Wrongdoing""""" .. """""""" 26 

9. Opposition Parties Use Websites, Blogs"""""""""""""""""""""""""""""""""""". 28 

9,1, PAS Leads in Utilization of Online Resources for Dissemination of Information "" 28 

92 DAP Maintains Official Websites, Uses YouTube To Disseminate Video"""""""", 30 

9,3, Political Figures Use Blogs To Air Opi ni ons..""""""""""""""""""""""""""""" 3 0 

1 O. Islamic Media"".".".".".".".".".".".".".".".".".""."."."."."."."."."."."."."."."."."." 33 

]0,1, Indonesian Jihadist Material Available at Selected Locations "" """"""" """ "", 34 

1 02 F ajar Ilmu B aru Enterprise""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""", 34 
]0,3, Hizbut Tahrir Malaysia Website Promotes Pro-Caliphate Ideology """""""""" 34 

This OSC product is based exclusively on the content and behavior of selected media and has not been coordinated with other 
US Government components. 



FOR OFFICIAL USE ONL Y 

1. Overview 

Malaysia's mainstream media are state controlled through indirect ownership of media 
conglomerates and closely adhere to the government line. Some mainstream outlets, especially 
Chinese newspapers, raise contentious issues such as the treatment of the country's 
predominant Malay and minority Chinese and Indian communities. 

Newspapers are the preferred choice for political news, but TV and radio have nearly twice the 
audience, with about 90-percent reach, compared to 50 percent for newspapers. Internet use is 
increasing, and alternative news portals and blogs provide an important venue for dissent and 
criticism despite government defamation suits against bloggers and the use of the Internal 
Security Act. 

Most Islamic media are of a religious nature, free of political comment. Islamic materials that 
diverge from this baseline generally appear to have originated in Indonesia. 

2. Mainstream Media Typically Owned by Government-Affiliated Individuals, Groups 

Despite the growing popularity of online media, mainstream media remain the predominant 
source of information for most Malaysians. Mainstream media can be classified as media 
sanctioned by the government, typically in the form of being granted a license to publish or air 
content to a mass audience on a daily basis. 

• Malaysia's mainstream media consist of wide ranging sources in the form of TV 
channels, newspapers, and radio stations which serve the multiple ethnic groups of 
Malaysia -- the Malay, Chinese, and Indian communities. 

• The linguistic diversity in Malaysia's mainstream media is reflected in the range of 
newspapers available -- four English-language dailies, four Malay-language dailies, six 
Chinese-language dailies, and two Tamil-language newspapers. TV programming 
offers a similarly diverse mix. 

• Despite the surface diversity, Malaysia's mainstream media are consolidated in the 
hands of a small number of privately owned conglomerates with close links to the 
political establishment -- interlinking ties that result in a mainstream media which 
closely toes the government's line. Mainstream media outlets typically feature similar 
leading stories on a particular day. 

• Certain opposition-linked publications like Harakah -- the official newspaper of the 
opposition Parti Islam SeMalaysia (PAS) -- are not considered mainstream media as 
they are not published regularly and always at risk of having their licenses canceled. 
Mainstream media do not face such uncertainty because they are typically either linked 
politically or through business interests to the government. 

This OSC product is based exclusively on the content and behavior of selected media and has not been coordinated with other 
US Government components. 

2 



FOR OFFICIAL USE ONL Y 

2.1. Ethnic Audience Influences Mainstream Media 

Although mainstream media in Malaysia closely track with the government line, criticism -­
often limited to statements attributed to opposition figures -- does surface in mainstream 
media. The level of criticism tends to vary according to the ethnic segmentation of the media. 

• Malay newspapers are the most pro-government and critical of the opposition. 
Opposition criticism is presented within the context of a rebuttal or outright rejection 
by a government official in the very same report. Malay newspapers are also known to 
champion the rights of ethnic Malays and strongly defend the affirmative action policy 
-- the controversial New Economic Policy (NEP) -- which gives special economic, 
social and educational privileges to Malays. 

• English-language newspapers similarly adhere to the government line but attempt to be 
more inclusive by airing views of all ethnic groups. This may be because English­
language dailies can be widely read by members of all groups in the country. Views of 
opposition members are aired in English-language newspapers but are often limited to 
certain selective statements which typically soften criticism of the government. 

• Chinese-language newspapers are the most critical of the government. Much criticism 
focuses on the dissatisfaction of the ethnic Chinese community toward government 
policies. Despite that general stance, Chinese-language newspapers are part of the 
mainstream media as they are licensed and published daily for a mass audience. 

• Tamil-language dailies, with smaller circulation, serve the Indian ethnic group and 
focus more on highlighting community issues. 

2.2. State-Linked Conglomerates Dominate Mainstream Media 

Mainstream media are indirectly under the government's influence through conglomerates 
linked to ruling political parties. National news agency Bernama and state-owned Radio 
Televisyen Malaysia (RTM) -- which operate various radio stations and TV stations TV 1 and 
TV 2 -- are the mainstream media under the government's direct control. 

• Media Prima: The nation's largest media conglomerate owns all four non­
governmental free-to-air stations. On the publishing side, it owns NSTP group, which 
publishes the English-language newspaper The New Straits Times, and the leading 
Malay-language tabloid H arian Metro and the Berita H arian newspaper. Additionally, 
it owns popular radio stations Fly FM and Hot FM, which are entertainment oriented. 
The government retains an indirect influence over the media conglomerate via share 
ownership through the Employees Provident Fund (EPF) -- Malaysia's national social 
security organization. EPF owns 2l.64 percent of Media Prima, making it the largest 
single ordinary shareholder. 

• Utusan Melayu: The publishing group owns the Malay-language newspaper Utusan 
Malaysia and tabloid Kosmo l . The group is known to have strong ties with the ruling 
United Malays National Organization (UMNO). 

This OSC product is based exclusively on the content and behavior of selected media and has not been coordinated with other 
US Government components. 

3 



FOR OFFICIAL USE ONLY 

• Hueren Holdings: This IS the mvestment ann of the govErnlllent coalitim Malays1a 
Chinese Assoc1atim (MCA) party, which owns the highd clrculatim English­
language tabloid The Star. 

• Tiong HiewKing: - Known as Malaysia's timbertycOCtl, Tlmg Hiew King bought 
controllmg stakes m l¥,lo Chinese-language newspap8's, the hlgheot clrculatim Sin 
Chew Daily and Nanyang Siang Pau. 

Asia Top Ten Internet Countries 

Chino • 253.' 

Jopon ~ 

1ndio => 
More •• South ~ 

1ndonesio ~ 

Vietnom .. 
P ... ist.n JII 

Toiw.n • 
M.1_ i. 

PMippines :JI 

... . . .. .. .. .. .. _-----
Mi11ion. of User . 

I1xl graph abo", ,how, Malay'ia a, among th<l top-1m A,i"" Into"",t u",", a, 0/2008 
(lnl=et W otld ::lals, 3 Ikeomo.r 20(8) A p"r- capita r""king would rowlt in a higi1<lr 'pot 
on ti1<l li,tjJr Malay'ia 

3. Online Outlets Provide News. Dissent 

As part of an effort to attract mveotocs to its mformatim and corrrnumcatim technology (leI) 
mdustIy, the govErnlllent under fume MinISter Mahathir Mmamed m 1995 agreed net to 
censoc the IntErnet Despite that agrecment, vancus mdrrect means have been applied to cum 
m line dissent 

The fermal no-censocohip assurance polley helped shape the IntErnet as relatively safe grol1lld 
for amng dissenting ViewS agamot authocities m the form of altErnative news sites and blogs 

• Onlme news siteMalaysiakim was the predommant source of alternative news and 
dissenting ViewS pnoc to the expmential mcrease ofblogs which began m 2006. In 

Thi> osc proiud;, b...d "on ,ivoly", tho o",lont.m b.ho."",,, .. Ioelod "..di • .m Iw rot boon ooo>dimiod withotho, 
us G"",mrront mn ronb 

4 



FOR OFFICIAL USE ONL Y 

April 2007, Malaysiakini claimed to have a daily readership of 100,000 visitors. These 
figures can double ifthere are events of great interest such as elections or an important 
political announcement. To accommodate increased traffic, Malaysiakini often offers a 
text-only version of its site. 

• Political bloggers, such as Raja Petra Kamaruddin of Malaysia Today and JeffOoi of 
Screens hots, playa dominant role with controversial postings, highlighting for example 
Deputy Prime Minister Najib Razak's alleged involvement in the murder of a 
Mongolian woman. She is alleged to have had a sexual relationship with Najib and an 
associate of his, and to have helped the associate broker a submarine purchase 
agreement. No exact figure for Malaysia Today's readership has been observed. 

• Despite Raja Petra's detention under the Internal Security Act (ISA) from 13 September 
to 7 November 2008, his blog continued to be updated with postings of graft allegations 
against the administration. 

• Former Prime Minister Mahathir Mohamed joined the online blogging community in 
May 2008 with his blog CheDet. To date, visitors to Mahathir's blog have exceeded 9 
million -- making his blog the most popular in Malaysia. 

3.1. Legal Means Used To Pressure Media 

Various regulations are in place to curb dissenting views. Such regulations are generally 
written broadly and are open to interpretation so that they can be applied to curb online dissent, 
along with statements deemed inappropriate which are published in dailies or other media. 

• Sedition Act: This is a broadly written law prohibiting the discussion of issues termed 
seditious; often revolving around discussions which promote feelings of ill-will and 
hostility between different ethnic groups or classes. The act is often used to charge and 
stop individuals from openly questioning the privileges received by Bumiputra's 
(indigenous ethnic Malays) under the NEP. 

• Official Secrets Act: This is a law which prohibits the distribution of information 
classified as secret. Bloggers or online news outlets have faced threats of being 
charged under this regulation for exposing information as proof of a given state 
official's wrongdoing. The act is often seen as a tool to prevent documents implicating 
state officials involved in corruption from being published. 

• Defamation Suits: These are an indirect legal means used by state-linked media 
outlets to counter leading blogs carrying dissenting views against the government. The 
defamation suit by state-linked The News Straits Times daily against two leading 
bloggers -- JeffOoi of Screenshots and Ahiruddin Attan of Rocky's Bru -- was 
criticized by the Malaysian blogging community and press freedom advocates as an 
attempt to curb and intimidate expression of views online. 

This OSC product is based exclusively on the content and behavior of selected media and has not been coordinated with other 
US Government components. 

5 



FOR OFFICIAL USE ONL Y 

• Printing Presses, Publication Act: The act governs the mainstream publications by 
issuing licenses only to publishing organizations and printers that adhere to the state's 
regulations. It has proven effective in curbing the production of dissenting 
publications. An organization without a publication permit is unlikely to find a printer 
willing to print its material, as printers are often unwilling to handle any material that 
goes against the regulations for fear of losing their printing license and means of 
IUcome. 

The government's attempt to curb dissenting views through both direct and indirect means 
resulted in a decline in Malaysia's press freedom index tallied by Reporters Without Borders. 
The 2008 index indicated a drop for the third consecutive year. 

Press Freedom 2006 2007 2008 
Ranking 

Malaysia 92 124 132 

Key Ethnic, Media Indicators 

Population: 27.45 Million Househ Ids: 5.96 Million 

Ethnic Composition 

Bumiputras: (65.8 %) Comprised of 13 million Malays and 2.8 million other 
indigenous ethnic groups 

Chinese: (25.4 %) 6.1 million 

Indians: (7.5 %) l.8 million 

Others: (l.3 %) 300,000 

Mobile Phone Penetration Rate 4th Quarter 2006 4th Quarter 2007 

72.3%; 85.1 % 

Overall Internet Penetration Rate 

Percentage of Households With Access 
to TV 

59% (lst Quarter 2008) 

95.2% (Department of Statistics Malaysia, 
2004) 

This OSC product is based exclusively on the content and behavior of selected media and has not been coordinated with other 
US Government components. 

6 



FOR OFFICIAL USE ONL Y 

Percentage of Households With Access 
to Video/VDCIDVD 

77.4% (Department of Statistics Malaysia, 
2004) 

Data Source: MalaysIan CommunIcation andMultzmedza CommlsslOn, unless noted otherwIse 

4. TV Under Government, State-Linked Conglomerate Control 

There are six terrestrial TV stations in the country. Government-owned Radio Televisyen 
Malaysia (RTM) operates TV 1 and TV 2, while TV 3, NTV 7, TV 8, and TV 9 are private 
stations owned by Malaysia's largest media conglomerate, Media Prima, which is 2l.64 
percent owned by the government's Employees Provident Fund. 

Additionally, a top executive of Media Prima, Kamarulzaman Zainal, served as Prime Minister 
Abdullah Badawi's press secretary for 10 years prior to being appointed to his position at the 
media conglomerate. The ownership and control structure of TV stations in Malaysia have 
resulted in an environment where news reporting and programming on TV channels bow to 
state policies. 

• Apart from the free-to-air TV channels, Malaysians have access to satellite programs 
via ASTRO. The operator offers a variety of thematic packages -- including news and 
public affairs, and entertainment via Measat 1 -- to subscribers with DTH dishes. 

• Radio stations maintain a high reach in Malaysia but are mainly focused on 
entertainment programming. 

4.1. ProfIles of TV Stations 

Radio Televisyen Malaysia's (RTM) TV 1 and TV 2 

Radio Televisyen Malaysia, commonly known as RTM, is the state-owned TV and radio 
network. It operates two TV channels -- TV 1 and TV 2. 

• Starting 1 January 2009, both TV 1 and TV 2 restructured their programming -- which 
mainly changed the programming of newscasts -- resulting in TV 1 solely airing news 
broadcast in English, Malay, Chinese, and Tamil along with political, educational, 
religious, and entertainment shows in Malay. TV 2 in contrast focuses heavily on 
entertainment programs in English, Malay, Chinese, and Tamil. 

• The restructuring can be viewed as an attempt to break away from the traditional format 
of programming based on racial segmentation, where TV 1 was solely dedicated to 
newscasts in Malay. 

Radio Televisyen Malaysia's (RTM) TV 1 

The new programming for TV 1 has resulted in the channel being heavily news oriented in line 
with the channel's slogan of "Information Channel." 

This OSC product is based exclusively on the content and behavior of selected media and has not been coordinated with other 
US Government components. 

7 



TV 1 's logo which carries 
the slogan "Information 
Channel" 

FOROFF1CIAL USE ONLY 

• TV 1 's news programs are most frequent in the evening, 
starting at 1930 hours local time (1130 GMT), and features 
six newscasts in four separate languages back-to-back. 

• The programming for TV 1 's newscasts in the evening are as 
follows: 

1930 hours [1130 GMT] National News in Tamil 

2000 hours [1200 GMT] National Ne\VS in Chinese 

2030 hours [1230 GMT] Regional Newscast in Malay 

2100 hours [1300 GMT] National Ne\VS in Malay 

2300 hours [1500 GMT] International News in Malay 

2330 hours [1530 GMT] Business News in English 

0000 hours [1600 GMT] National Ne\VS in English 

Vi deo still shows annOWlcer from TV 1 's 
nightly Nasional@l newscast aired at 9 PM 
local time [1300 GM T}. 

• News is produced in-house by RTM 
journalists. TV 1 also relies on foreign news 
agencies and TV networks for foreign news. 
Western news outlets, such as AFP, Reuters, 
BBC, and CNN, are among them. 

• News broadcasts are tightly scripted. Live 
intervie\Vs are carried, but only those aligned 
with the government are known to be given 
airtime. 

• Reports concerning Middle East conflicts 
typically lean toward the Palestinians, an 
expected tilt given Malaysia's stance against 
Israel. 

• Selamat Pagi Malaysia (Good Morning Malaysia) is a popular breakfast program 
featuring interviews with ministers, government officials, MPs, politicians, academics, 
and religious and community leaders. Topics of discussion cover a wide range of 
issues -- political, economic, social, educational, or religious -- and routinely adhere to 
the government's line. 

• In an apparent attempt to project a more liberal and open image, TV 1 has aired live 
debates of parliamentary sessions for 30 minutes daily starting May 2008. 

TIlls OSC product is bas ed exclusiv ely on th e content and behavi or of select ed m edia and h as no t been co ordinated with other 
US Government components 

8 



FOR OFFICIAL USE ONLY 

Additionally, a show featuring discussions with leading bloggers called "Blog" has 
been aired weekly. 

• Despite these attempts, the government's finn grip over media control is still evident. 
Discussions with bloggers often revolve around trivial matters and avoid controversial 
issues discussed on blogs. Live telecast of debates meanwhile only lasts 30 minutes 
and most ofthe hard-hitting debates are often broadcast later in the day. 

Radio Televisyen Malaysia (RTM) TV 2 

TV 2's logo which carries the 
slogan "World of Joy" 

TV 2 broadcasts in English, Chinese, and Tamil, in addition to 
Malay. It is popular with Malaysia's ethnic Chinese and Indians. 
Its programs are mostly entertainment oriented. 

Sistem Televisyen Malaysia Berhad's TV 3 

----= ----
TV3 

TV 3 carries programs in Malay, English, Chinese, and 
Tamil. TV 3 carries mainly entertainment programs. Based 
on a 2008 AC Nielsen survey, TV 3's main nightly news 
bulletin which airs from 2000 to 2100 [1200 to 1300 GMT] 
in Malay is the highest-rated newscast in the nation. 

• TV 3 has its own news crew. Like TV 1 and TV 
2, TV 3 also relies on foreign news agencies and 
TV networks for foreign news. Though a private 
station, TV 3 exercises self-censorship on 
political, racial, and religious matters. 

Video still shows announcers from TV 3's 
Buletin Utama, Malaysia's highest rated 
newscast aired at 8 PM local time [1200 
GMT}. 

• TV 3's main evening newscast Buletin Utama 
focuses not only on political news but also offers 
detailed reports on business, economic, and sports 
news. In contrast, TV 3 carries a more 
comprehensive newscast compared to TV 1 and 
TV2. 

• Similar to TV 1 and TV 2, news broadcasts are 
scripted and then announcer-read. Live interviews 
are carried but only those aligned with the 
government are known to be given airtime. 

This osc product is based exclusively on the content and behavior of selected media and has not been coordinated with other 
us Government components. 

9 



FOR OFFICIAL USE ONLY 

• Foreign news reports concerning Palestine-Israel conflicts are obs erved to be somewhat 
more sympathetic to the Palestimam 

N1V7 

1V' 

NTV 7, which pndes ItS elf as Mal aySia 's • am azmg feel good channel ," carries 
mostly entertai nment programs In EnglISh and Malay to promote ' a happi er and 
more enhghtened Mal aySla ' The stati on says It beli eves strongly m the 
prOVISion of wholesom e ente rtainment , good family and commumty values, 
good corporate citizen ship, and the prom oti on of national mtegration 

TV 9 targ ets young semi-urban an d rural Mal ays who assocI ate thems elves 
with traditional Malay values, an Important subgroup of the large st and 
fastest-groWing consum er segm ent In Mal ays," 

• TV9 offers current affaus and entertainm ent programmmg with a 
potential r each of7 million viewers m Pemmular Malaysia 

• TV9 also launched ItS pnmetime news program known as Benta TV9, 
concentrating more on dally ISsues In non-urban areas, especially st ones of human 
triumph over challenge s (poverty, di sability) of people hVlng on the East Coast and m 
central Pemmular Malaysia 

Metro Vision 117 8 

The stati on offers entertalnm ent programs, Withem phaSIS on local 
producti on, . Broadcasting In Chinese and English, th e station target s 
young , urban adults between the ages of 15 and 35, who make up about 40 
perc ent of the popul ati on. It targets mainly Ollnese VI ew ers 

ASTRO CaNe Network 

astrQ 
(W1+'1+'.asll'o.com.ml) 

ASTRO offers 100 channels carrymg a Wide rang e of local and 
Intern ational content such as news, entert ainm ent, and 
documentaries According t o the Cabl e & Satellite Broadcasting 
Association of ASIa (CA SBAA), ASTRO has seen ItS pay-TV 
penetration rate hit 36 percent 

• MaJor news networks such as CNN andBBC ar e air ed on ASTRO A umqu e 
component of ASTRO IS Al Jazeera EnglISh news channel, which has a bureau based m 
Kuala Lumpur 

1W osc .,00"01;' b"oi .",lli i",lyon tho ,,,,.,,t ..-.! boho.vU ""IocRd"..dia..-.!).., "'" boonoocoUimRd withotho, 
ill G"",,,.,..,, ,~,..,., 

10 



FOR OFFICIAL USE ONLY 

• It 1S noted that whil e stations such as TV 1, TV 2, and TV3 refram ed from r eporting on 
sensitive 1Ssues which carry negati ve 1mplications for th e govemment, A1 Jazee ra 
closely followed and reporte d on such 1Ssues 

• An exampl e would be th e coverag e of th e 10 November 2007 Bersih rally org an1 zed by 
th e opposition calling for fre e and fiur el ecti ons. 'Whil e other millnstream m edi a cam ed 
lim1 te d r eporting on the developm ent of th e prote st, Al J aze era carn ed foot ag e of 
authorities disp erS1ng prote stors with tear gas; 1mages from A1 Jazeer a also refl ected 
th e large att endance of prote stor s 

• D espite th e senS1tivity of the 1Ssue and authoriti es' tendency to omit such r eporting from 
millnstream medi a , A1 Jazeer a was not barred from ill nng the reports on th e A STRO 
network. It 1S note d that A1 Jazeer a has managed to "push th e envelope" furth er wh en 
reporti ng on controverS1al 1Ssues concermng MalayS1 a, compared to other networks 

5. :r.1ainm-eam Pre .. 

5.1. Bernama 

MaIayt;an Natianal Newt AQen cy 
The national news agency B ernama 1S closely 
monitored and controll ed by M al aysia's :Mimstry 
of Information and th e Pnme :Mimster's Office 
Bern ama serv es as the offic1al channel for 
governm ent bodies to diss em1nate news and 
1nfonn ation 

• • . .COM 
r-,. ,.. b<mama. com) 

• B ernama prov1des reports 1n both Engl1Sh and Malay M any of Bernama's reports ar e 
republ1Shed and carned by other millns tre am medi a. On average , each millnstr eam 
newspaper typ1cally republ1Shes thr ee to four st ones from Bernam a each day. P oliti cal 
news reports are tYP1cally pro-governm ent, however th ere 1S al so 11m! ted coverage of 
statem ents and acti viti es of oppoS1tion fig ures 

• With a network of Journalist s covenng al l 13 st ates m M al aYS1a and a presence 1n 
Singapore, Jakarta, Bangkok, and L ondon, Bernam a prov1des timely reports on both 
dom estic and reg,on al ,ssues. As a state ag ency . it has access to top governm ent 
offic1 als and prov1de s detail e d reporting on offic1al V1S1 ts abroad. It 1S common for a 
B ernam a reporter t o be part of a high -ranking del egation v1Siting abroad 

5.2. Newspapers: Popular Source for Political Information 

Although newspaper reach mt o the population 1S Just 54 perc ent compared to 94 perc ent for 
TV (2008 AC Ni el sen Media Index Survey), newspapers app ear to be mcreaS1ngly popul ar as a 
Ie ading source of 1nfonn ati on on politi cal1Ssue s 

• A survey by l eading pollster Merdeka Center f olloW1ng th e March 2008 general 
el ecti on reveal ed that newspapers w ere th e milln source for 1nfonn ati on rel ated to th e 

1W osc .,oo"d;' b" oi .",lli i",lyon tho ,,,,.,,t .m boho.vU " .. IocRd"..dia .m N" "'" boonoocoUimRd with oth" 
ill G"",,,.,..rt ,~,..,., 

11 



FOR OFFICIAL USE ONLY 

el ecti on . Fifty -five perc ent of respondents Cl ted newspapers as thelr main sourc e of 
mfonnation, followed by TV at 36 percent and online sources at 3.8 percent 

• M al ay -1 anguage newspapers have the highest t otal C1fculation at 1,977,325, follow ed 
by Engli sh -1 anguage papers at 1,472,660 and Cbinese-langage papers at 1,127,339 

5.3. Malay-Lan~ageNewspaper. 

Mai nstream Malay-language newspapers not only adhere t o the governm ent line but also th e 
line of the mlmg Malay party UMNO This" eV ldent m the newspapers' strong support for 
the M alay caus e and adh erence t o the gove mment 's stance on key "sue, 

• Although Hanan M~tro has the highe st clrcul ati on, it " predomlnantl y focuse d on 
entertainment and SOClal news Utusan Malaysia and &rita Hanan tend t o focus on 
political developments 

Utu.an Malay.ia 

OwnerlPublish er Utusan Mdayu (MalaySia) Sdn Bhd, 
Kuala Lumpur 

Group editof1n chief M ohamedKhalid 

Circulation 197,033 

Utusan Malaysia" the second-l eading M alay newspaper and has a strong pro-governm ent 
editonal policy UMNO 1S closely linked to Utusan Malaysia Vla ownership of publisher 
Utman Melayu 

• UMNOs lnfluence upon of Utusan Malaysia" eVldent m the dai ly's 
adh erence t o promoting UMNOs pollcy of champl0mng the cause of 
Malays Articl es and r eports by Utusan Malaysia have been known t o 
strongly defend the NEP and c onsti tutional n ghts of Malays 

• OppoSi ti on figures such as Anwar Ibrahim have accused Utusan 
Malaysia of s electively carrymg favorabl e reports on th e governm ent 
by muting the oppositi on's cn tic"m 

• Utusan Malaysia 1S also curr ently faclng a law sU1t brought by 
opposition DAr (Democratic A ction Party) Member of Parliament 
Teresa Kok for publIShing a ficti onal story deplcting the ass aSSinati on 
of a female ethmc Chinese MP f or allegedly challengmg the nghts of 
Malays. The descnption of th e characterln th e story had an uncanny 
r esembl ance to Kok and was lnte rpreted as a threat and attempt to 
rais e negative rac!al sentiment s of Malays against Kok 

1W osc .,oo"d;' b"oi .",lli i",lyon tho ,,,,.,,t .m boho.vU " .. IocR<!"..dia.m N" "'" boonoocoUimiod withotho, 
ill G"",,,.,..,, ,~,..,., 

12 



FOR OFFICIAL USE ONLY 

• Prior to the lawsuit and publication of the story, UtusanMalaysia reported that Kok 
had ordered a mosque to lower the volume of their prayer calls in her constituency. 
Both Teresa and the mosque cleric denied the allegations. Kok was subsequently 
detained llllder the Internal Security Act for "causing disunity." However, no actions 
are known to have been taken against the daily. 

• On the international news front, Utusan Malaysia carned in-depth reporting on 
Thailand's southern insurgency. Reports often contained quotes from Thai officials 
who cited names and details of Malays allegedly involved in the unrest. 

BeritaHarian 

Owner: The New Straits Times Press (Malaysia) 
Bhd. 

Publisher: Berita Harian Sdn. Bhd., Kuala Lumpur 

Group editor in chief: Hishamuddin Allll 

Circulation: 192,917 

Berita Harian is the third-leading Malay newspaper and is part of the NSTP group. 

.... BERITA HARlAN -. - ...-

Front page ojBerita 
Harian newspaper 

H arian Metro 

• Although it is generally supportive of the goverrunent, its rhetoric 
in support of promoting the rights of Malays is not as strong as 
Utusan Malaysia. 

• Berita Harian has good coverage oflocal and community news 
which is divided into various regions of the COlllltry. 

Harian Metro (www.hmetro.com.my) 

Owner: The New Straits Times Press (Malaysia) Bhd. 

Publisher: Berita Harian Sdn. Bhd., Kuala Lumpur 

This osc product is based exclusively m the contffit and bffiavict" of selected media and has not been cOCl"dinated with cther 
US GDvemmffit cern onffits 

13 



FOR OFFICIAL USE ONLY 

Executive editor: Abdul Ghafar Ismail 

Circulation 286,315 

• Hanan Metro IS th e leading M alay-language newspaper and predomlnantly focus es on 
SOClal and entertainm ent n ews. It lS part of the NSTP group whic h al so publ1Shes th e 
Engli sh -1 anguage dillly The New Strail£ 7lml1S and M al ay -1 anguage dillly Benl£l Hanan 
which IS more poli ti cally on ented 

5.4. English-L angual:eNewspaper. 

Engli sh -1 anguag e newspapers cater to a van ety of ethm c groups gl ven that Engli sh 1S W1 de!y 
us ed ln M al ayS1 a. TillS appears to be th e pnmary reason for th elr compar ati ve!y wlde 
clrculati on, second only to Mal ay-language newspapers 

The Star 

Publish er Star Publications (1!) Bhd .. Kual a Lumpur 

Group chief edit or: Wong (bun Will 

Circulation 309,181 

The Sl£Ir, me! uding 1 ts Sunday edition Sunday Star, 1S 
currently th e highest -clrculation English-1anguage newspaper m MalaYS1a. It s publ1Sher Star 
Publishing 1S liste d on th e M alayS1an bourse. Forty perc ent of the company IS owned by 
Huaren H oldings -- mvestment arm of th e MalayS1an Chinese Assoclation (1!CA) . a key 
component party of the governm ent's ruling coali ti on Bansan NaslOnal 

Ji'ront pag. ofTh. 

''" 

• R eporting styl e, artie! es, and columns often r efl ect th e poli ti cal stance 
ofMCA R eport s by Th~ Sl£Ir are also known to carry criticlsm 
agamst members of ruling coaliti on partner UMNO on sensitive 
m att ers concernlng ethmcity. Despite th at cntic1Sm, The Sl£Ir remams 
def enS1 ve of governm ent POliCl es 

• The Star's stance 1S refl ective OfltS rol e m v01cmg ISsues rills ed by 
the M CA which represents the ethmc Chinese community whil e 
f ending offcntic1Sm from th e opposition -- a criti cal rol e for the 
M CA as part of the rulmg coali ti on. The Clrcumstance 1S the result of 
the umqu e multiethm c compoS1tion of:MalayS1 a an d th e powershanng 
agr eement among th e rulmg parti es 

• The Sl£Ir cam es ln -depth and up-to-dat e rep orting on dom estic and poli ti cal news P olitical 
repo rter J oc e! me T an publ1Shes regul ar arti e! e s dis cusS1ng th e 1 ates! political dev e! opments 
m th e country 

1W osc .,oo"d;' b" oi .",lli i",lyon tho ,,,,.,,t .m boho.vU " .. IocRd"..dia .m N" "'" boonoocoUimRd with otho, 
ill G"",,,.,..,, ""~,..'" 

14 



FOR OFFICIAL USE ONLY 

The New Straits Tunes 

nstonIi ne 
Owner The New Slraits Times Press (1!alaYS1a) Bhd 

Publisher The New Straits Times Sdn. Bhd., Kual a Lumpur 

Group editor!n chief Hishamuddin Aun 

Circulation 139,763 

The New Strail£ 7im<iS has the second hi ghest c!rcul ati on fi gures for an EngllSh -language daily, 
followmg The Star. The Umted M alays National Q-gan!zation (U1!NO) through media 
conglomerate Media Pnma owns a controlling stake m New Stnnts Times Press (NSTP) 
R eporting !n the dally cl osel y conforms to the government lme 

The Sun 

• Editon als and comm enlanes clearly refl ect supporl for the 
ruling front BarlSan NaslOnal coali ti on government Activities 
and stalements by oppoS1tion figur es galn coverag e, but criti cal 
comments are often omitted!n reports 

• The New Slra;1£ 7im<iS lS often criticized by bloggers for being 
a public r elations mouthp! ece for Pnme :Mimster Abdullah 
B adaw! and hi s cl ose ass oC!ates. In what seems to be amove 
to retaliale agalnsl these accusation" landmark defamation .. 
SU1 ts have been fil ed agalnst bloggers Jeff 001 of Screenshots 
and Ahiruddin Artan of Rocky's Bm 

Publisher/Owner: Nexnews Bhd, company owned 
by tycoon Vincent Tan of the B erJaya Group 

Group editor!n chi ef: Chong Cheng Hal 

Circulation 275,000 

The Sun lS the only newspaper di slributed for fre e. It lS available al 2,700 slraleg!c 1 ocati ons 
throughout central Kuala Lumpur and nearby urban areas, and 275.000 copi es are published 
Monday through Fnday 

1W osc .,oo"d;' b"oi .",lli i",lyon tho ,,,,.,,t .m boho.vU " .. IocRd"..dia.m N" "'" boonoocoUimRd withotho, 
ill G"",,,.,..,, ,~,..,., 

15 



• 

FOR OFFICIAL USE ONLY 

• Reports by The Sun ar e conSidered the most fotward 

1 eall1ng WIth regards to en Ii C18m toward government 
agenc1es Apart from carrymg the most detailed 
r eporting concemmg controverSlal and sensitive 
iSsues, The Sun's r eporting team of Terrence 
F ern endez and R. Nadeswaran has wntt en hard­

hitting expos es agalnstgovemment agenc1es. One 
example 1S a r eport on the alleged conuption behind 
the purchas e of land for th e Port Klang Free Zone 
which lmphcated the fonn er transportation mlll! ster 

Ji'rontpag< of The Sun 

• In JatlUary 2008, Th~ Sun and leading finanClal 
newspaper The Edge, both owned by Nexnews, w ere 
bought out by busmess tycoon Vincent T an who 
helms th e Berpya Corporation. Tan and BerJaya 
hav e both been known to have strong ti es with th e 
government, espec1ally dunng the Mahathir 
achllim strati on 

• Despite a noticeabl e declm e In rh eton c of critic! sm -- and hard-hitting exposes Involving 
corrupt government agenci es -- ag.mst th e admimstr.tion after th e t akeover by T an, The 
Sun still mamtams a 1 ead over its peers when It comes to reporting In -depth on 
controverS1al and senS1 ti ve !S sues which are oft en overlooked by other millnstream mecha 

The Edge 

Tf-EEDCiEDAILY 
Publish erlcmner Nexn ews Bhd, company owned 

by tycoon Vincent Tan of th e 
Berpya Group ... , ' .. 

(W1+'1+'. th«dg<dd i,. com) 

Circulation 25, 259 

Group echtor In chief: H o Kay Tat 

The Edge!S conS1dered the leachng bUS1n ess dillly with m-depth reporting on bUS1n ess and 

economic matt ers B US1n ess Investment news is updat ed regul arl y throughout th e day 

~ .. ~ . 
Pront pag< of 
Th. Edg. 

• Although Th e Eige'smam focus!S on th e financial S1de, It does 

regularly carry reports on current political !Ssues. News r eports 
concermng government spenchng and budgeting are also covered m 
detail 

• In January 2008 , The Edge and Its S1s ter publication The Sun, both 
owned by Nexnews, were bought out by busmess tycoon Vincent Tan 

1W osc .,oo"d;' b"oi .",lli i",lyon tho ,,,,.,,t ..-.! boho.vU ""IocRd"..dia..-.!).., "'" boonoocoUimRd withotho, 
ill G"",,,.,..,, ""~,..'" 

16 



FOR OFFICIAL USE ONLY 

Daily Express 

IND EPE NDEN T NATIONAL NEI>ISPAPER OF EAS T MAlAYSLO, 

Owner Yeh & Sons H oldings Sdn 
Bhd 

Estab~shed since 1963 

Publisher Sabah Publishing House 
Sdn. Bhd., Kuching 

Circulation 30,123 

Daily Express is the leading Engli sh -1 anguage dally In Sabah -- W1 th sections for arti d e s m 
Mal ay, Kadazan (1 anguage of the Indigenous Kadazans m Sabah) -- and cames In -depth 
reporting on "sues and conc ems Involving the lnil uence of 111 egallmmlgrants In the state 
Additionally, It gives much coverage to reports conc emmg • ProJ ect I C' -- an all eged project of 
the federal government aimed at granting citizenship to ill egal Immigrants m return for vote s 
for the ruling party UMNO 

• R eporting and the editon al stance of Daily Express mdicates that It 1 S cn ti cal of the 
govemm ent and does not ne ce"ary track W1 th the offici allme when vOlcmg the 
compl alnts of Sabahans about their alleged f eelings of neglect by the f ederal 
governm ent 

New SalJah Tunes 

OwnerlPublisher Inna Kinabalu Sdn Bhd., Kota Kin abalu 

Chief Editor Ch'ng Boon Heng 

Circulation 23,235 

New Sabah TImes" predominantly m English but do es have alocal news section m Malay. It 
"the second-largest daily m Sabah. News and reports focus mainly on events andhappemngs 
m Sabah state. Although not critical toward the federal governm ent, many reports focus on the 
"sues of ill egal Immigrants -- namely the granting of citizenship -- m Sabah 

• New Sabah TImes's stance of not bemg critical toward the government may be 
attributed to the fact that Musa Aman, the Sabah chi ef mlmster and UMNO party chi ef 
for the stat e, owns an mterest m Inna Kinabalu, the publiSher of New Sabah TImes. 

The Borneo Post 

THE BORNEO POST 
Owner KTS N ews Sdn Bhd 

1W osc .,00"01;' b"oi .",lli i",lyon 1ho ,,,,.,,t .m boho.vU " .. IocRd"..dio..m N" "'" boonoocoUimRd ",,!ho1ho, 
ill G"",,,.,..,, ,~,..,., 

17 



FOR OFFICIAL USE ONL Y 

Publisher: Borneo Post Sdn. Bhd 

Managing Director: Henry Lau 

Circulation: 61,148 (Sarawak Edition); 21,146 (Sabah Edition) 

The Borneo Post has two separate editions -- one for the state of Sarawak and the other for 
Sabah. Reports focus on local issues while reports on national issues are attributed to the 
national news agency Bernama. 

• The Sarawak edition of the Borneo Post is the leading English-language daily in 
Sarawak while the Sabah edition is the third-largest in its home state. 

6. Chinese Press Under Business Tycoon's Near-Monopolistic Control 

The Chinese-language press in Malaysia is known to be more open in airing criticism against 
the government and raising the concerns of the Chinese community -- namely over issues 
concerning ethnicity and religion -- in contrast to other language dailies. 

• Publishers of Chinese-language dailies are aware that criticism against the government 
is unlikely to be picked up by the government, as most of the criticism is known and 
circulated within the Chinese community. 

• Given that Malaysia's civil servants are predominantly ethnic Malays, it is more 
difficult for the government to closely monitor the Chinese press -- thus the apparent, 
relative willingness to criticize the authorities, given that the possibility of being 
reprimanded for such action is relatively low. 

• Total daily circulation of the Chinese-language newspapers is higher than the English­
and Malay-language papers, as both morning and evening editions of Chinese 
newspapers are published daily. 

Despite the relative free-wheeling nature of the Chinese press, media freedom activists have 
raised concern over the independence of the Chinese press as four leading titles are under the 
ownership of business tycoon Tiong Hiew King. Tiong also controls the Hong Kong-based 
daily Ming Pao and the weekly Yazhou Zhoukan. Tiong Hiew King is a timber tycoon from 
Sarawak, who has close links with the MCA. 

• Tiong acquired the most widely read Sin Chiew Daily in 1988. In 1992, he added 
Guangming Daily to his Chinese press holdings. 

• Tiong further expanded his interest in the Chinese press by gaining control of public­
listed Nanyang Press Holding which publishes oldest daily Nanyang Siang Pau and 
sister publication China Press in 2007. 

• The acquisitions of various dailies have resulted in Tiong controlling four of the major 
Chinese-language dailies in Malaysia. Oriental Daily News and Kwong Wah Yit Poh 
are the only two remaining major dailies not under Tiong's ownership. 

This OSC product is based exclusively on the content and behavior of selected media and has not been coordinated with other 
US Government components. 

18 



FOR OFFICIAL USE ONL Y 

6.1. Chinese Newspapers 

Sin Chew Jit Poh 

(www.sinchew-i.com) 

Title in Mandarin: Xing Zhou Ri bao 

Publisher: Sin Chew Media Corporation Berhad 

Executive Director: Rita Sim Sai Roon 

Circulation: 357,163 

Sin Chew Jit Poh has the highest-circulation and readership among the Malaysian Chinese 
press. A widely read daily, Sin Chew Jit Poh provides a broad coverage of domestic political, 
economic, and international issues. 

• Despite ties with the MCA, a Sin Chew Jit Poh reporter was arrested under the ISA in 
September 2008 for reporting on a controversial statement by a Malay politician 
characterizing the Chinese community as "squatters" in Malaysia. The report was 
reproduced in other language dailies and caused a political controversy. Authorities 
claim that the reporter's detention -- which was less than 24 hours -- was for "her own 
security." 

Guang Ming Daily 

Owner/Publisher: Sin Chew Media Corporation Behad 

Editor in chief: Po on Chau Ruay 

(www.guangming.com.my) Circulation: 127, 454 

Guang Ming Daily (Guang Ming Ribao in Mandarin) is a sister newspaper of Sin Chew Jit 
Poh. Published in Penang, Guang Ming Daily emphasizes domestic, international, sports, and 
entertainment news. 

Nanyang Siang Pau 

51i121tt1 
(www.nanyang.com.my) 

This OSC product is based exclusively on the content and behavior of selected media and has not been coordinated with other 
US Government components. 

19 



FOR OFFICIAL USE ONL Y 

Title in Mandarin: Nanyang Shangbao 

Owner: Nanyang Press Holdings Bhd. 

Publisher: Nanyang Siang Pau Sdn. Bhd., Kuala Lumpur 

Editor in chief: Choong Tien Siong 

Circulation: 114,049 

Nanyang Siang Pau is one of Malaysia's oldest Chinese-language newspapers. Prior to being 
acquired by Tiong in 2007, it was owned by the MCA through its investment arm Huaren 
Holdings 

China Press 

fM1J 
~:mEI 
China Press 

Title in Mandarin: Zhongguo Bao 

Owner: Nanyang Press Holdings Bhd. 

Publisher: The China Press Berhad, Kuala Lumpur 

Editor in chief: Teoh Yang Khoon 

Circulation: 231,539 

China Press, along with Nanyang Siang Pau, came under the control of the Malaysian Chinese 
Association in 2001, but is now part of Tiong's Chinese press empire since 2007. China Press 
carries general domestic and political news. 

Oriental Daily News 

(www.orientaldaily.com) 

Owner: Datuk Lau Hui Kang 

Publisher: Penerbitan Cerdas Maju Sdn. Bhd., Kuala 
Lumpur 

Editor in chief: Phua You Lai 

Circulation: 102,802 

Oriental Daily News emerged as a result of the dissatisfaction of various local Chinese groups 
over the MCA's takeover of Nanyang Siang Pau and China Press in 200l. However, this new 
independent Chinese-language daily published only one issue, on 29 September 2001, before 
the Ministry of Home Affairs suspended its publication permit without explanation. 

• The suspension was lifted in early December 200 l. Observers linked the suspension to 
political pressure. According to press reports, many journalists had left the Nanyang 

This OSC product is based exclusively on the content and behavior of selected media and has not been coordinated with other 
US Government components. 

20 



FOR OFFICIAL USE ONLY 

Siang Pau group to join the newspaper. The daily finally resumed its publication on 1 
January 2003. Since then, Oriental Daily News has emerged as one ofthe strongest 
voices of criticism against the government 

Kwong Wah Yit Poh 

(www.kwongwah.com.my) 

Title in Mandarin: Guang Hua Ribao 

Owner/Publisher: Kwong Wah Yit Poh Sdn. Bhd., Penang 

Circulation: 71,350 

Kwong Wah Yit Poh prides itself on being the oldest surviving Chinese-language newspaper in 
Malaysia. Established in Penang in 1910, Kwong Wah Yit Poh focuses on news from northern 
peninsular Malaysia. Reports tend to focus on communal issues ofthe Chinese community. 

• Along with Oriental Daily News, Kwang Wah Jit Poh is among the few remaining 
Chinese-language papers not under Tiong's control. In June 2007, Kwang Wah Jit Poh 
announced plans to spread its wings to central and south of Peninsular Malaysia to 
challenge Tiong's near-monopoly of the Chinese press. As part of the plan, Kwong 
Wah Jit Poh launched a new office in the capital, Kuala Lumpur. General Manager 
Lee Hin Chin told reporters that the daily is here to start a new trend of "independent 
news reporting." 

6.2. Tamil-Language Newspapers 

Tamil-language newspapers have a comparatively small circulation and focus on community 
issues. The newspapers are owned by opposing figures and at times appear to serve as the 
mouthpieces for the owners to air criticism and attacks against one another. 

Malaysian Nanban 

Malaysia Nanban (www.nanban.com.my) 

This OSC prcxluct is based exclusively on the content and behavior of selected media and has not been coordinated with other 
US Goverrunent cornp::ments. 

21 



FOR OFFICIAL USE ONL Y 

Owner: Penerbit Sahabat (M) Bhd. 

Circulation: 60,000, unverified by the Audit Bureau of Circulations (ABC) 

Malaysia Nanban is the largest Tamil-language daily in Malaysia. It claims to have a 
circulation of 60,000. Published by a company controlled by the ruling component party 
Malaysian Indian Congress (MIC) -- and closely toeing the line of Party President Sammy 
Vellu -- the daily carries reports on activities of the country's main ethnic Indian party. 

MakkalOssai 

Owner: MakkalOsai Sdn Bhd. 

Group General Manager: S. M. Periasamy 

Circulation: 55,000, unverified by the ABC 

Makkal Ossai is owned by former MIC Deputy President S. (Sinniah) Subraniam. It claims to 
have a circulation of 55,000. Apart from reporting issues concerning the Indian community, 
Makkal Ossai has emerged as a platform for Subraniam -- who failed to retain his post in the 
MIC -- to air attacks against incumbent MIC president Sammy Vellu. Attacks against Sammy 
predominantly revolve around reporting alleged mismanagement of the party and its 
investment division. 

7. Opposition Newspapers 

Newspapers published by the opposition exist, but are only allowed to publish twice weekly. 
Such newspapers are available at privately owned bookstores in most cities in Malaysia, 
although they are meant for opposition party members only. Major bookstores, such as those 
in major shopping malls, do not carry non-mainstream newspapers. 

Harakah 

TWII1f-14 • lI'587~lml .11.1257 

ara 
Untuk ANi PAS Sahaja 

Harakah 

Membangun Bersama Islam 

Harakah is the official newspaper of the opposition PAS party. Initially it was only permitted 
to publish bi-monthly, however, following the opposition's strong performance in the March 
2008 general elections, H arakah received permission to publish twice weekly in April 2008. 

• H arakah carries similar rhetoric and contents -- critical of the government and 
promoting Islamic values -- to the online media outlet Harakahdaily.net, which is also 
owned by PAS. Circulation of H arakah is hard to verify, as it is not audited by 

This OSC product is based exclusively on the content and behavior of selected media and has not been coordinated with other 
US Government components. 

22 



FOR OFFICIAL USE ONLY 

Malaysia's Audi t Bureau of Circulation (ABC) which mom tors mainstr eam press 
C1rculation figur es 

Suara Keadikm 

Sua!> K .. dilan 

Like Hararnh, Suara Keadilan -- th e offic1al newspaper of th e Peopl e's Justice Party (PKR) 
lead by Anwar Ibrahim -- was only allowed to publiSh bi-monthly pnor to th e 8 March 2008 
poll, H owever, m Apnl 2008 1t was granted permiSS10n to publish tWice wee kly 

• No clear C1rculation figures have been noted, but Suara K"£adilan IS w1dely availabl e at 
pnvate bookstores and small stalls m MalaySia It is not aVailable 1n major bookst ores 
or shoppmg malls 

• Content s of Suara Keadilan differs from Haramh as 1t refl ects th e party's platform of 
mul ti -ethmc cooperation and targ ets people from vanous ethmc backgrounds, as 
opposed t o one particular ethmc group like Haramh 

7. Radio Station. 

R"I'M: operat es 32 local and nati onWi de st ati ons Addi ti onall y, th ere ar e several pn vate radi 0 
networks based mainly m Kuala Lumpur. Radio st ations 1n MalaySia focus mainly on 
ent ertammen t whil e news broadcasts cl osel y align With th e governm ent's stan ce on ISsues A 
radi 0 stati on run by the Institute of l sI am1 c Understanding (IKIM) broadc ast s relig10us 
programs for women, children, and teenagers . as well as programs on current affairs 

• According to a 2008 AC Nielsen survey, entertalnm ent--centric radio stati ons ERA and 
H ot FM ar e th e two 1 eading radi 0 stations 

8. Alternative Media 

Audience share numbers f or th e alternativ e m edia are not known to be available H owever, 
data from a Merd eka P oll survey -- based on 1024 respondent s abov e 21 years of ag e, from a 
div ers e soclOgeographic mm --m M arch 2008 after the general election, ,ndicated that 6.4 
perc ent of respondent s turn ed t o the Intern et for news concern1ng th e elections 

The poll showed that 70 perc ent of respondents said th e mainstream media slant th e news to 
support th e governm ent' s pOS1 ti on 0,1 y 9 perc ent of r espondent s Sal d Int ern et sourc es sl ant 
reports to support the governm ent 

1W osc .,oo"d;' b"oi .",lli i",lyon tho ,,,,.,,t ..-.! boho.vU " .. IocRd"..dia..-.! N" "'" boonoocoUimRd withotho, 
ill G"",,,.,..,.. ,~,..,., 

23 



FOR OFFICIAL USE ONL Y 

With the growing influence ofblogs which carry critical comments against the government, 
various state media control apparatus have been applied to curb online dissent. Instances 
where the government took action include the following: 

• Raja Petra Kamaruddin of Malaysia Today was detained under the ISA for writing an 
article considered an insult to Islam. As of February 2009, Raja Petra also faced a 
defamation suit by Najib Razak's wife for alleging that she and Najib were involved in 
the murder of a Mongolian woman. 

• On 14 July 2007, the Officials Secrets Act (OSA) under the internal security law was 
used to detain blogger and PKR webmaster Nathaniel Tan for questioning. The report 
stated that the arrest was linked to the posting of a doctored photo showing Deputy 
Prime Minister Najib having dinner in Paris with one of the defendants in the high­
profile Mongolian model murder case. 

Malaysia's alternative media exist predominantly online in the forms ofblogs or online news 
sites. Such sources can be divided into two main categories: 

• News centric: The individual or group operating the website aims to provide readers 
with alternative news -- information that does not contain the mainstream media 
perception which tends to favor the government and mutes criticism. 

• Politically affiliated: The individual or group operating the website has political links 
to a particular party -- generally the opposition parties. Such websites are generally in 
the form of an official website of a particular party or a blog of a leading figure from 
the party. 

• The opposition PAS is at the forefront of utilizing the Internet to disseminate 
information. Currently it has at least three affiliated websites, including an online web 
TV service. 

• In the second quarter of 2008, politicians aligned to the government followed in the 
footsteps of opposition peers by creating blogs to express their views. Despite the new 
trend, blogs associated with opposition figures still outnumber those of government­
linked officials. 

8.1. Online News Sites, Blogs Emerge as Influential News Sources 

Leading blogs and online news sites often publish information carrying criticism and negative 
implications toward the government. Coverage of opposition parties are more widely available 
from these sources, compared to the mainstream media which are closely linked to the ruling 
government. 

Such information is then typically picked up by the mainstream press in the form of either an 
official denial of the allegations or a comment downplaying the significance of the allegations 
from the blog reports or alternative news sites. 

This OSC product is based exclusively on the content and behavior of selected media and has not been coordinated with other 
US Government components. 

24 



FOR O FFICIAL USE ONLY 

Blogs and online news sites are generally distinguisbed from eacb otber as follows: 

• Online news site are gl.'llerally more structured and represent a news organization witb 
a dedicated staff. 

• Blogs are usually operated by an individual who openly reveals bis/her identity and 
contact information. This belps contribute to the credibility of information posted by 
leading bloggers; additionally a number of leading bloggers are veteran journalists who 
used to work for mainstream dailies. 

1.2. Online News Sit es Offer Alternative Views 

Online news sites bave emerged as the l eading source of alternative views wbicb are 
independent of political influence or pressure . Two leading sites are Maiaysiakini and The 
Malaysian Insider. 

malavsiakini 
news and vfews thot mottef 

("" '"" ."""/ 'f""';akini. com) 

Maiaysiaidni was established in 1999 and predominantly 
offer.; reports, analysis, commentaries, and breaking 
news bighligbts on tbe latest political developments. 

• Access by subscription is approximately US$50 per year. User names and passwords 
for Mniaydaidni can be sbared ...;thout re>l:rictions. This allows for rubscriber.; to 
sbare access to Maiaysiakini witb an unlimit ed number offriends. Mawysialdni states 
that its rubscription-based readersbip i s at 100,000 visitors daily; bow ever, given tbe 
ease in sbaring access to Malaysiakini, readership is likely higber. 

• Malaysialdni also offers fr ee access to coverage of important events rucb as tbe 
national elec tions. 

• Although coverage is predominantly in Englisb, Malaysialdni also offers Malay-, 
Cbines e- and Tami l-language sections to cater to the various etbnic groups. Reports 
whicb are not in Englisb often focu s more on specific issues of the targeted community. 
For example, tbe Malay"\anguage section would carry reports on the feud between 
personalities in a state Islamic organization wbich would not appear in Englisb. 
Simil my Ollnese- and Tamil"\anguage editions may focus on the grouses of the 
various communities. 

• Recognizing the influence and reach of Mawysialdni, prom inent politicians from both 
the opposition and government camps bave given exclusive inte!O"i ews to Maiaysiakini. 
Among them are former Prime Minister Mahathir Mobam ed, opposition leader Anwar 
Ibrahim, and Home Mini ster Syed Hamid Albar. 

• Apart from featuring reports and transcripts based on the inte!O"i ews, MaJaysialdni also 
post s a full -length video of the interview on its dedicated video site al mal aysiakini. tv 

I),;, osc pm uo:l ~ b", <d .","'Mlyon lhocm>oDl and bok ... D o£.olocb:l_ and 1m ml be<ncoordimZd wilh oilior 
us G"""lDl'IODI DOD:!. 

25 



FOR OFFICIAL USE ONLY 

and YouTub~. Videos with lmages relat ed to r eports featured on Malaysiakini are also 
featured on th e clted sites 

The Malaysian Insider 

THE MAlAVSIA'!rv:'I'''' 

I~'" I,:"~ 
Th~ Malaysian Insider was launched bnefly before the 
M arch 2008 general election, Articles are 
predomlnantly m English, but those wntt en m Malay 
are also aVill labl e 

• The Malaysian Insider lS the brillnchild of veteran Journalist Png H ong Kwang and 
Sreedhar Subram anlam, fonn er chi ef oper ati ng offi cer of ntv 7 -- a free TV channel 
owned by media conglom erat e M edia Pnma WhlCh lS linked to the govemm ent 

• The Malaysian Insider offers a van ely of news rangmg from sports t o bUSiness, but 
cover age of domestic political news 1S the pnmary focus. News updates are regular and 
nvals that of Malaysiakini. Reports often cite sources close to l eading political fi gures 
and are ref erred to as ' mS1ders ' 

• Specul ati on over the mdi vldual or group behind the creation of The Malaysian Insider 
continues, mcl uding the rumor that it s backers are a politi cally well-connected publi c 
rel ati ons company offi cer and a fonn er chi ef edi tor of a mamstream newspaper That 
speculation lncludes the Vl ew that govemment-Imked entities are seeking t o establish 
an onlme presence. F ounder Subramanlam has refus ed to comment on thos e rumors 
when confronte d by reporters (Th~ Star, 15 May 2008) 

• Reporting patterns have shown th at Th~ Malaysian Insid~r has t aken the approach of 
highlighting current poli ti cal situati on trends regardl e ss of whethe r the report , 
commentary, or analySi s mdi cates that the govemment is m an unfav orabl e or 
w eakened politi cal position. A dditionally, opposition figures are gl ven an equal share 
of coverage com pared t o millnstream me dia 

• Despite seem mgl y adopting a stance Similar to that of Malaysiakini, The Malaysian 
Insider's rh eton c is les s cn ti cal of the govemment 

8.3. Blogs Carry Critical Political Views, Alle lilations ofWron lildoinlil 

Malaysia Todoy 

Malaysia Today, founded by Raja Petra 
Kamaruddin ln August 2004, has 
establishe d its elf as one of the leading 
sources of altemative onlme news with a 
s elf-procl illm ed readership of 1 5 million 
v1Sitors daily 

1W osc .,oo"d;' b"oi .",lli i",lyon tho ,,,,.,,t .m boho.vU " .. IocRd"..dia.m N" "'" boonoocoUimRd withotho, 
ill G"",,,.,..,, ""~,..'" 

26 



FOR OFFICIAL USE ONLY 

• Arti cl e s and posting' on Malaysia Today ar e sensationalisti c m nature, often di scussmg 
th e behind-the-scenes ston es of Malaysia's political landscape. Although th e 
sens ati onali sti c writing styl e of Raja Petra has eame d Malaysia Today a vast followmg, 
it has also brought with it S!gmficant legal troubl e, 

• SensationaliStic articl es are often accompanied by scanned copies of docum ents-­
ranging from copi es of contracts to sworn written t estimom es by whistle-blowers -- to 
add to the credibility of CritiCl sm and all egati om The authenti cities of the docum ents 
have yet to be mdependently verified In all cases 

• Despite Raja Petra's ISA det ention m September and November 2008, Malaysia Today 
was updated regul arly. Postings dunng Raja Petra's detenti on were attn buted to his 
wife Manna and vanous contnbutors to th e site. An expose -- which was unattnbuted 
and posted In Raj a Petra's absence -- conc ernlng th e overpnc ed purchas e of mlli tary 
helicopters r esulted In th e cancell ati on of the purchas e and an lnvestigati on order ed by 
Pnme :Mimster Abdullah Badawl 

• Apart from sedition charges -- for msul ting lsi am and potentially di srupting racial 
harm ony, whi ch brought about the ISA detention -- Raja Petra also faces defamation 
charges m connection W1th Rosmah Mansor, W1fe of D eputy Prime :Mimster Najib, for 
articl es relating to th e Mongolian woman's murder 

Rocky's Em 

ROCKY'S BRU 
Rocky's Ero, authored by Ahiruddin Attan, 1S one of 
the leading blogs m MalayS!a, with a readership of 
9,980 v1Sitors per day. Postings are often m the form 
of commentan es r egarding th e 1 atest SOCial, politic al, 
and economic developm ent' 

• Comments are dir ect, to the pOlnt, and often vi ew how various mamstream and 
al ternati ve medi a portray a parti cular story. Ahiruddin's expen ence as a Journali st and 
editor of millnstream newspaper The Malay Mail contributes greatly to hi s lnS!ght s Into 
expl illmng th e m edia's persp ective on a particul ar 1 ssue 

• Links to millnstream media news and other alt ernativ e news site, are often cited to 
prOVl de background and understanding of a current t OP'C bemg di scussed 

• Ahiruddin is currently protem preS! dent of th e National Alli anc e of Bloggers and 1 s 
w ell connected to Malaysia's blog commumty. He often features wntings and 
comm entanes by other less er-known bloggers eve n though th ey may have opposmg 
views 

• Although known to be cntical of the perfonnance of Abdullah's admimstration, 
Ahiruddin also cnticlLeS and questions the actions of oppoSition parties 

1W osc .,00"01;' b"oi .",lli i",lyon 1ho ,,,,.,,t ..-.! boho.vU ""IocRd"..dia..-.!).., "'" boonoocoUimRd wi1ho1ho, 
ill G"",,,.,..,, ,~,..,., 

27 



FOR OFFICIAL USE ONLY 

• As of March 2009, Ahiruddin and fellow blogger Jeff Ooi who authors Scree"shots are 
engaged ln a defamati on SUl te brought about by mainstr eam me dia group New Straits 
Times Press (NSTP) m January 2007 

9. Oppo.ition Partie. U.e Website., Blo!:. 

State control over mainstream media has resulte d m opposition parti es lacking access to 
traditional mass medi a out! ets reqUlred t o diss emmate thelr news and poli C1 e, To counter such 
limltations, oppositi on parti es -- namely PKR and PAS -- have us ed th e Intern et and created 
officlal w ebSites, news w ebSites, leader's blogs, and w eb TV 

• Desplte slight lmprovements 
ln coverag e rec elvedfrom 
mainstream medi a followmg 
the 8 March general 
elections. mainstream media 
r emains pro-governm ent 
when it comes to reporting 
on political iSsues 

• To counte r th e government's gnp over mainstream medi a, oppoSItion parti es have 
turn ed to the Int ern et to vOice thelr agenda and to cn ti C1Le th e government 

• Opposition parti es DAr, PKR, and PAS all us e th e Internet to express thelrvl ews and 
politi calldeology 

• Opposition parti es have distinct OffiClal websit e, which carry baSic lnfonnation 
regarding each party. Apart from offici al w ebS! tes, key fi gures from the parti es have 
al so establi shed personal blogs to air th elr thoughts on th e latest political developments 

• Apart from publishing t ext statements on websit es, oppoSition parti es have used the 
Intern et to host Vl deo eli ps of! eaders' activities or statem ents onlme Vla Y ouTube or a 
speclally dedicated W eb TV S1te such as www.tvpa,.com The sit e also carrl es news 
reports from PAS's persp ective 

9.1. PAS Lead. in Utilization of Online Re.ource. for Dissemination of Information 

Harai'XIhDaiiy."et is PAS's pnmary onlme news 
outlet among the varl0US party-affiliated webS1tes it 

(www.mrakci1d"'I,.>l€t) operate, . The S1 te IS an online channel for 
diss emlnating news and mf onnation smce the party', officl al newspaper Harai'XIh is only 
pennitted to publish twice wee kly under government regulations 

1W osc .,00"01;' b"oi .",lli i",lyon tho ,,,,.,,t ..-.! boho.vU ""IocRd"..dia..-.! N" "'" boonoocoUimRd withotho, 
ill G"",,,.,..,, ,~,..,., 

28 



FOR OFFICIAL USE ONLY 

• Articles and news reports are updated daily and are routindy critical of the 
govcnuned's leadership and policies. Apart from criticism against the govenuncnt, 
HarakahDmly.net heavily highlights the activities and statemeds of PAS leaders. 
Reports and comedaries on HarakahDally.net are more ClUTent and aimed at reaching 
the teclmologically inclined -- namely the YOlUlger urban Malay population. 

• Views of opposition coalition party -- tmder the Pakatan Rakyat opposition alliance 
with leaders such as Anwar Ibrahim from the PKR party -- are often featured. 
However, views ofleaders from ethnic Chinese party DAP, "mjch is also a partner, 
receive limited coverage. This could reflect the polarized stance between PAS and 
DAP on issues of race and religion. 

Parli Islmn SeMnlnym 

Part! Islam SeMalaysla ,PAS's official website, carries infonnation regarding the party's 
leadership and contact details of the party office in each state. Apart from the basic 
infonnation regarding the party's policy and structure, the website also carries the party official 
statements regarding various issues. 

• Reports from PAS's official website focus more on the activities of members 000 are 
part of the state legislative assembly and Parliament. A section is dedicated to 
highlighting the activities and statement made by PAS representatives in Parliament In 
contrast, reports available on HarakahDmly.net touch on a larger variety of issues. 

IVPAS 

TVPAS, launched on 20 September 2006, reflects the effort by PAS to fully use online 
resources in disseminating news and infonnation. TVPAS offers audiences the opportunity to 
view videos from PAS in several fonns. Such videos typically cany criticism against the 
govcnuned and are not available on mainstream media. 

• Short 3- to 4-minute clips of video fonnatted like a brief news report on a particular 
topic, but from the PAS perspective 

• Video clip of PAS leaders delivering a speech at a party event 

• Recocded debates from Parliament featuring dected PAS representatives 

• Recording of a fonun discussing various issues featuring prominent PAS members or 
other promined opposition figures 

Thi< ox JIOdoct is hosed exclu.ivelyon tk conlont am beMrnr of fy,locted meofu am Ms rot been coordimlod withotl<r 
US Gove~nt com ",nt> 

29 



FOR OFFICIAL USE ONL Y 

H arapanBaru U ntukM alaysia 

www .• ".rapanmalaysi a. com 

pan Baro Untok Malavsia 
AnwariblmhimI,Iol;.C<Jm uses the same masthead as the PKR party's official website. 

HarapanEaruUntukMalaysia is opposition leader Anwar Ibrahim's personal blog, which 
features his schedule and appointments. This site serves as Anwar's primary site for posting 
official statements and announcements. Links to the latest video reports of Anwar are also 
featured and highlights Anwar's appearances in the international media. Additional links to 
Anwar's account on social networking websites such as Facebook, Myspace, and Friendster 
are available. 

Lim Kit Siang for Malaysia 

Lim Kit Siang 
for Malavsia 

(blog.limkitsiang. com) 

Lim Kit Siang/or Malaysia is maintained by veteran 
DAP leader Lim Kit Siang, who is considered one of 
the first opposition leaders to maintain a blog. Lim's 
blog is updated daily with comments mainly focusing 
on political, social, and economic issues. 

• When Parliament is in session, videos ofLirn debating against other members are 
featured on the site. It is noted that although state-run TV 1 airs the parliamentary 
debates, it is only programmed for half an hour. Parliamentary proceedings may 
exceed eight hours and footage of the opposition's criticism against the government is 
not aired on mainstream TV. 

Screenshots 

Screenshots 
Thinking Allowed. Thinking Aloud. 

(wwwjeffooi.com) 

Screenshots author Jeff Ooi gained popularity as 
Malaysia's leading blogger prior to being elected to 
Parliament in March 2008 as a member of the 
opposition DAP. Blog postings by Ooi often focus 
on criticism of the government over issues 
concerning transparency, accountability, and media 
freedoll. 

• Ooi's criticism of the authorities is often backed by independent data from media 
reports which help enhance the credibility of his postings. 

• In January 2007, a landmark defamation suit against Ooi and fellow blogger Ahiruddin 
Allan of Rocky's Eru by The New Straits Times was filed. Ooi joined DAP in July 2007 
and subsequently won a parliamentary seat in the March 2008 polls. 

1bis osc product is based exclusively 00 the cootent and behavioc of selected media and has not been coordinated with other 
us Govenunent components. 

31 



FOR OFFICIAL USE ONLY 

Presitknt PAS 

President PAS, the personal blog of PAS President Hadi Awang, offers the latest press 
statements, reports, and biographical information on PAS's president. The blog also maintains 
an archive of photos, videos, and previous statements by Hadi. 

Web Log Husum Musa 08 

"l<illARA.I·I l\.1ALAYSlA YANG SEJAHTERA. 
Jadikanlah N~geri Kami Negeri Beragama 

Tempat Istirehat Orang-Orang Miskin 
Dan Memerlukan." 

WE~ 
~' HusM1:°8~ LOG 

Web Log Husam Afusa 08, which is updated weekly , is the blog for PAS Vice President Husam 
Musa. It receives an average of 200 visitors daily. Comments primarily focus on the latest 
political developments and are critical of the government. The blog carries an archive of 
photos, videos of parliamentary debates, and previous comments by Husam. 

CheDet 

CheDet was lallllched by former Prime Minister Mahathir in May 2008 as a personal blog. 
The blog carries his comments on the latest political developments. It has served as a primary 
meditun for Mahathir to air his criticism against members from both the ruling party and the 
opposition. As of November 2008 -- only six months after its lallllch -- visitors to his blogs 
exceeded 6 million, making it the most visited blog in the country. 

This 0 SC pro duct is bas ed exc!u":vely on the content and behavior 0 f selected media and has not been coordinated with other 
US Government comp onents 

32 



F OR OFFICIAL USE ONLY 

• In contrast, Rockys Bru, another leading blog, required four years to attract 6 million 
visitors. Che Dets popularity may be attributed to Mahathir's outspoken criticism 
against Abdullah's administration and his perceived continuing influence in Malaysia's 
political scene after he left office in 2003. 

IMuluysia 

"Each of us is one Malaysian .. 
Together we are one Malaysia .. " 

(www.lmalaysia.com.my ) 

llvlalaysia, lallilched in September 2008, \Vas characterized by Malaysia's media as Deputy 
Prime MinisterNajib Razak's personal blog. Much of the information posted on the blog 
focuses on reports ofNajib's latest activities. Najib's biographical information, archived 
speeches, images, and videos are available on this site. 

• Blog postings attributed to N ajib focus mainly on political issues similar to comments 
aired in the mainstream media. The lallilch of llvlalaysia can be viewed as the 
government's attempt to establish a presence among the alternative media to cOllllter the 
role played by the opposition parties. 

Cetusun Dr MohumudKhir Toyo 

MOHAMAD KHIR TOYO 
(_W;'.~d~,*~h:,,~.'-'-m·)--~ 

CetumnDr Afohamad Khir T0'O is a blog by former Selangor State Chief Minister Khir Toyo 
from UMN"O, who lost his post after the opposition alliance gained administrative control over 
Selangor in the March 2008 general elections. Statements by Khir typically defend the 
continued application of the NEP. 

• Writings also champion the rights of Malays and are critical of the opposition alliance. 
Criticism against his successor, PKR's Khalid Ibrahim, predominantly revolves arOlllld 
the party's alleged failure to protect the rights of Malays. 

10. Islamic Media 

Media pertaining to the teachings ofIslam are widely available and typically sanctioned by the 
government. 

Thi , OSC product i, ta, ed exdm':ve!y on the content and behavior of stl ected media and ha, net been coordirated with ether 
US Govmrnent co"llonents 

33 



FOR OFFICIAL USE ONLY 

Islamic publications such as Al Islam focus mainly on the teachings of Islam and conform to 
state policy. On mainstream TV -- namely RTM's TV 1 -- religious programs are commonly 
aired late at night, between 0100 and 0200 [1700-1800 GMT]. 

Materials that do not meet the state's criteria are often confiscated by the religious authorities. 

• Despite the authorities' firm monitoring and control of material that dissents from 
government-sanctioned moderate Islam, extremist material vvith links to Indonesia is 
knO\VIl to be available. 

10.1. Indonesian Jihadist Material Available at Selected Locations 

Indonesian lihadist publications have been observed to be available in selected areas -- namely 
mosques and make-shift stores present during Friday prayers -- in Kuala Lumpur. 

10.2. Fajar IImu Baru Enterprise 

Jihadist publications imported from Indonesia are available at Fajar Ilmu Barn Enterprise. The 
store is located on the second floor of the Wisma Yakin Building, near Masjid India, the well­
known mosque in Kuala Lumpur. Apart from jihadist publications, there are some Islamic 
books in English and Malay. 

MUH ....... AD B'N AH .. AD AS-SAW .. 

Front cover of an Indonesian 
Jihadist book titled 39 Ways to 
Help Mujahidin 

• An example ofIndonesianjihadist material is: 39 Ways 
to Help MUjahidin. It was published by an Indonesian 
jihadist publishing house, Media Islamika. 

• Islam Kok Dilawan (Islam is Attacked), a jihadist book, 
tells the history ofIslam under the invasion of different 
colonial forces. The book's preface was written by Abu 
Bakar Ba'asyir, the spiritual leader of the terror group 
Jemaah Islamiyah. 

• Contact details: Fajar Ilmu Barn Enterprise A2, Tkt 2, 
Wisma Yakin, nn Masjid India, 50100 Kuala Lumpur; 
phone: +603-26937360; fax: +603-26981742; e-mail: 
fib _ enterprise@yahoo.com; website: 
fajarilmubaru.com.my 

10.3. Hizbut Tahrir Malaysia Website Promotes Pro-Caliphate Ideology 

Hizbut Tahrir Malaysia (HTM), the Malaysian branch of the international radical pan-Islamic 
movement Hizbut Tahrir, uses a website -- Mykhilafah.com -- to promote a pro-caliphate 
ideology. 

• Writings on the website are attributed to HTM and openly criticize the government on 
various domestic political and economic issues. 

This OSC produ ct is based exclusivel y on th e content and behavior of selected medi a and has not been coordinated with other 
US Governm ent components 

34 



FOR OFFICIAL USE ONL Y 

• Additionally, the website carries several commentaries faulting the government for its 
handling of oil price hikes and HTM's efforts to gather" I million" signatures protesting 
that handling. The commentaries routinely argue that the solution to most political 
problems in Malaysia is a caliphate. 

[SEAVAPj 

This OSC product is based exclusively on the content and behavior of selected media and has not been coordinated with other 
US Government components. 

35 


	OSC-MalaysiaMediaGuide2009_Page_01
	OSC-MalaysiaMediaGuide2009_Page_02
	OSC-MalaysiaMediaGuide2009_Page_03
	OSC-MalaysiaMediaGuide2009_Page_04
	OSC-MalaysiaMediaGuide2009_Page_05
	OSC-MalaysiaMediaGuide2009_Page_06
	OSC-MalaysiaMediaGuide2009_Page_07
	OSC-MalaysiaMediaGuide2009_Page_08
	OSC-MalaysiaMediaGuide2009_Page_09
	OSC-MalaysiaMediaGuide2009_Page_10
	OSC-MalaysiaMediaGuide2009_Page_11
	OSC-MalaysiaMediaGuide2009_Page_12
	OSC-MalaysiaMediaGuide2009_Page_13
	OSC-MalaysiaMediaGuide2009_Page_14
	OSC-MalaysiaMediaGuide2009_Page_15
	OSC-MalaysiaMediaGuide2009_Page_16
	OSC-MalaysiaMediaGuide2009_Page_17
	OSC-MalaysiaMediaGuide2009_Page_18
	OSC-MalaysiaMediaGuide2009_Page_19
	OSC-MalaysiaMediaGuide2009_Page_20
	OSC-MalaysiaMediaGuide2009_Page_21
	OSC-MalaysiaMediaGuide2009_Page_22
	OSC-MalaysiaMediaGuide2009_Page_23
	OSC-MalaysiaMediaGuide2009_Page_24
	OSC-MalaysiaMediaGuide2009_Page_25
	OSC-MalaysiaMediaGuide2009_Page_26
	OSC-MalaysiaMediaGuide2009_Page_27
	OSC-MalaysiaMediaGuide2009_Page_28
	OSC-MalaysiaMediaGuide2009_Page_29
	OSC-MalaysiaMediaGuide2009_Page_30
	OSC-MalaysiaMediaGuide2009_Page_32
	OSC-MalaysiaMediaGuide2009_Page_33
	OSC-MalaysiaMediaGuide2009_Page_34
	OSC-MalaysiaMediaGuide2009_Page_35
	OSC-MalaysiaMediaGuide2009_Page_36

