1AYI’
9 55t S

C)itai =" USAID

consultin g e FROM THE AMERICAN PEOPLE

Afghan Media in 2010

Priority District Report
Kabul City (Kabul)

October 13, 2010

This publication was produced for review by the United States Agency for International Development by
Altai Consulting. The authors view expressed in this publication do not necessarily reflect the views of the
United States Agency for International Development or the United States Government.




Afghan Media — Eight Years Later Priority District: Kabul City (Kabul)

Contents
1 METHODOLOGY ....cciiiiiiiiiiiiiiiiiiiieieeesseeeseesssessessssesssesssesssessessssesssesssesssesseesssssssesssesssessssssssssasssssanns 3
2 IMEDIA LANDSCAPE........ccittiiiiiiiiiiiiiiiiiiiitissieissssssesssesssesssesssesssesseesseessseeseeessessseesseeseesssesssesssesssesnes 4
2.1 IMIEDIA OUTLETS. ¢ cetteeeeeiunreeeeeeeeesnnrereeeeeseamnrer e e e e e e esmnnnreeeeese s asneneeeeesesamnnreneeesesesannreneeeeesanannrnneeeeesanan 4
2.1.1 T@IBVISION ..ottt ettt ettt ettt ettt et e sttt et e st e st e et eebe e e teeenaee et 5
2.1.2 0o To [ 1o R USROS PP PRSPPI 10
2.1.3 NEWSPAPEIS ...ccccoeeeeieeeieieeeeeeeeee ettt ettt ettt et e et e e e e e e e e e eaeaaaees 13
2.2 INEW IMEDIA ..ciiiiieeieieieieeeee ettt et ettt ettt et et ettt ettt ettt e teeeeeee e et et et e e e s et et et e et e e s e s e s et e e e e e e et et e e e e e e e e e e e e e s aseeeeeaaees 15
2.2.1 1Y o) o1 L= g g T=Te [ o TSP 15
2.2.2 INE@INICT ...ttt ettt e e ettt e e e e e et e e e e e e s sneeeaeeesaannnees
2.2.3 Government
2.24 Outlet managers and JOUINGIISTS ............oeeecueeeeeiieeeeeeeeectee e ceeeeste e e st e e st aeesteaaesneeas 16
2.2.5 Other CONTENT PIOVITEIS ..........oeeeeeieeeeiiteeeee et e et e e et e sttt e e e stte e s s steaesssaeaessnseaesanseeas 16
2.2.6 IMEAIA NGOS ...ttt ettt ettt s et e sa et esate et senateeseeensneenaees 17
2.2.7 INSUFGENTS....oviiiiiiiiiiiiiiii ettt e e e e 18
2.2.8 Y 111 TSP 18
2.2.9 (0] 1 T=T SRS 18
3 AUDIENGCE .......ciiiiiiriisssssisssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssses 19
3.1 EQUIPMENT AND USAGE ....cttetteeeaaunereeteesseainnrereeesssasnnneeeeeessesnnraneeeessesnnraneeeessesannraneeeeesesannnnneeeesaanan 19
3.1.1 HOUSERNOI @QUIPIMENT ..ottt e e e et e e ettt e e s ae e e st e e e sateaaeeanees 19
3.1.2 Sources of information and MediQ USAGE.............cccueeeeciieeecciireeeiieeessieeeescieeesiteaeseieeeens 19
3.1.3 USGGE PATLEITIS ... e s s s s s s s s s s s s s s s s s s s e s s s s s s s s s ssssnssanssansssnnns 20
3.2 PREFERENCES .. tettttteteieteteteteteeeteeeteteteeeteteteteeeeetesereteeeseresererereseseeereeeeereseeeeeseeereeetereeeeeeeeeeeeereteeeeemenn 21
3.2.1 T@IOVISION ...ttt ettt ettt et e bttt e sttt et e ettt et e e st s e sate e bt e e sta e tteenstaenaes 21
3.2.2 0o Lo [ 1o TSP 23
3.2.3 LT Lo [ ] (=X TSR 25
3.24 o 1Y =1 K 1 o RS S 25
3.2.5 LT Yo Yo Lo 11 =23 S 26
33 PERCEPTIONS AND IMPACT 1.teuuvteuteesuteesureesuseesuseesseesuseessseesssesssseesssessseessseesseesnsesssessssesssseessesssseenns 26
3.3.1 POIEICIDOTION ...ttt ettt ettt e sttt e s e e snneeas 26
3.3.2 THUST e e s s s e s s e s e e e e s e e s e e e s s e e e nea e e ne e as 27
3.3.3 Circul@tion QNGO SMPACT ...........eeeeeeeeeeeeee et e et e e et e e et e e e e taaaaeestseaeeeatsaeeeaneeas 28
4 CONCLUSIONS AND AREAS OF OPPORTUNITY ...cccvevreemmeemmeesmeesmmesseessessssssssssssssssssssssssssssssssssssssssss 29

Altai Consulting Page 2/29



Afghan Media — Eight Years Later Priority District: Kabul City (Kabul)

1 Methodology

In Kabul city, the team conducted key informant interviews (Klls) with managers of the
following outlets: BBC radio; Killid radio; Azadi radio; Voice of America (VOA) radio; Yak
TV (1TV); Ariana TV and radio; Ayna TV; Kabul Radio Television Afghanistan (RTA);
Shamshad TV; Saba TV; Afghan TV; Noorin TV and radio; Noor TV and radio; Negaah TV,
Rah-e-Farda TV and radio; Sada-e-Azadi radio (Combined Joint Psychological Operations
Task Force (CJIPOTEF)); Watandar radio; Kabul Weekly; Hasht-e-Subh Daily; Daily
Outlook; and Daily Afghanistan.

Klls were also conducted with: Pajhwok Afghan News (PAN) and Bakhtar News Agency
(BNA); a number of media non-governmental organizations (NGOs) (Internews, Equal
Access, Mediothek, Nai Supporting Open Media in Afghanistan, Institute for War and
Peace Reporting (IWPR)); the advertising sector (Sayara, MediaCom, Kabul Bank, Azizi
Bank); producers (Awaz, AwaNama); government officials (Ministry of Information and
Culture (MolC), Afghan Telecommunications Regulatory Authority (ATRA)); international
donors and organizations (United Nations Educational, Scientific and Cultural
Organization (UNESCO), European Commission (EC), UN Assistance Mission in
Afghanistan (UNAMA); US embassy); the Government Media and Information Center
(GMIC); the head of the Faculty of Journalism in Kabul; suppliers of broadcast
equipment (Afghanistan Broadcasting Engineering (ABE) and Emerge Media
Communications (EMC)); the Association of Cable Networks (Itihadia-e-Cable Ha-e-
Afghanistan); and Nye Express.

The team also conducted a total of 190 close-ended interviews with an equal number of
men and women. Fieldwork took place in April and May 2010.

Additionally, the team collected audience data for 61 individuals living in Kabul province
by means of a phone survey, which took place from July 9 to 23 and from August 22 to
28, 2010. See the general methodology of the project research for more details on
sampling and survey methods.

Altai Consulting Page 3/29



Afghan Media — Eight Years Later Priority District: Kabul City (Kabul)

2 Medialandscape

Kabul is unsurprisingly the liveliest district in the country in terms of media landscape.
Its richness relates in part to the number of outlets present: the country’s capital
receives 42 radio stations and 30 TV channels. There are more and more of the latter all
the time. Indeed, respondents suggested that radio stations are losing their audience
because there are more TV options: “The number of people turning from radio to TV
(not just because of increased electricity coverage) is a challenge for radio stations ...
people have started to borrow money to buy fuel to run generators to be able to watch
TV ... in the morning, people tend to listen to the radio but in the evening they watch TV”
(radio outlet manager, Kabul).

Contributing to the liveliness of the media scene is a vibrant media community at large,
made up of journalists and a wide range of media organizations, including members of
the international development community.

Besides media outlets and organizations, there are also a great many media-related
services, including: Public Call Offices (PCOs), offering calling services and selling scratch
cards and mobile phones; public spaces such as chaikanas, showing cable TV; and
DVD/video shops, satellite shops, bookstores, and newspaper stalls. The team found
that a video shop in the city center generates revenue of $10-20 a day, by selling 70-80
CDs/DVDs and 70-80 video/audio cassettes. An average satellite/TV retail shop in the
center of Kabul sells two or three TV sets daily (at $40-100), two or three satellite dishes
(S40-70), and one decoder ($100).

Kiosks in the city center, some of which are under MolC supervision, sell 30-40
newspapers, magazines, and small books per day. Respondents from one well-
established kiosk in the bazaar reported that the most popular newspapers are Hasht-e-
Subh, Mandegar, Payam-e-Mujahed, and Anis (frequently purchased of late, as it has job
and company advertisements). Popular magazines include Killid, Mursal, Roz, and
Payam-e-Roz.

2.1 Media outlets

The population in Kabul currently has access to 30 terrestrial TV channels (over 10 of
which are available also on satellite) and 42 radio stations (five of which do not
broadcast from Kabul)®. A sound calculation of the number of newspapers and
magazines distributed in Kabul is a challenging task, for a number of reasons, including:
the dynamic pace at which new outlets are emerging and others are interrupting
activities; the irregularity of printing, with outlets often breaking their own publication
schedules (which can put into question whether an outlet is still active or not); and the

1Ashna/VOA, BBC, Azadi, Deutsche Welle, and Turkey Radio.

Altai Consulting Page 4/ 29



Afghan Media — Eight Years Later

Priority District: Kabul City (Kabul)

incomplete list of supposedly active outlets at MolC, which cannot keep pace with the
development of the media sector. The fact that print outlets are often not registered

further contributes to the difficulty involved in calculating an exact number.

2.1.1 Television

Besides satellite channels, 30 TV channels are currently available in Kabul through

terrestrial antennas:

Name \ Ownership \ Broadcast radius (km)
Bakhtar (BTN) Private -
Shahr TV Private 130
Dawat TV Private 50
Azizi TV Private -
ERTV Government 60
Sepehr TV Private 75
Kawsar TV Private 55-60
Negaah TV Private -
Emroz TV Private -
Noor TV Private 25-30
Tamadon TV Private 55-60
Afghan TV Private 45-50
Yak TV (1TV) Private 700
Noorin TV Private 120
Rah-e-Farda TV Private 100
Saba TV Private 55
Ayna TV Private 100
Ariana TV Private 35-75
Shamshad TV Private 160
Tolo TV Private 80
Kabul RTA Government 80-100
Lemar TV Private 60
Tolo News Private -
Setara Private -

Haft TV Private -
Watan TV Private -
Zhowandon TV | Private -
Jawan TV Private -

Aria Private -
Kahkashan Private -

This section offers a very basic snapshot of information collected from the outlet
managers interviewed. A more exhaustive analysis of outlets, including those not

covered here, can be found in the final report and in the media landscape database.

% Zhowandon TV is expected to be launched in November 2010.

Altai Consulting

Page 5/ 29



Afghan Media — Eight Years Later Priority District: Kabul City (Kabul)

Shamshad

Shamshad TV was established in 2006 by Mr. Fazal Karim. It has terrestrial antennas in
each of the following 15 provinces: Kunar, Nangarhar, Laghman (only partial coverage),
Kabul, Parwan, Kapisa, Logar, Wardak, Khost, Paktia, Kandahar, Kunduz, Takhar, Balkh,
and Herat. Transmitter power varies between 500W and 5kW, as does the broadcast
radius (30km in Kunar; 160km in Kabul). In the near future, it will set up new
transmitters in Helmand, Spin Boldak, and Torkham. The station has submitted a
proposal to the United States Agency for International Development (USAID) about
setting up nine transmitters over the next two years.

Approximately 80% of Shamshad’s programs are in Pashto. The station broadcasts 24
hours a day and employs 89 staff members. Major monthly running expenditure adds up
to $80,000-85,000, with monthly capital expenditure of $10-15,000.

Advertising (mainly from the International Security Assistance Force (ISAF), MTN and
Etisalat telecom companies, the Ministry of Defense, and the Ministry of Health)
generates $100,000 per month (the average price is $100-120 per minute). “Our vision is
to fight existing discrimination against Pashtun communities, which are often associated
with the Taliban, to address human rights violations that have occurred in the past 30
years, and to knock down communication, distance, and cultural barriers.”

Ayna

Ayna TV was established in 2004 by General Abdul Rashid Dostom. It is currently
managed by Mr. Mohammad Yasin Khamosh. Ayna’s programming is in Dari (50%),
Pashto (20%), Uzbek (20%), Turkmen (8%), and English (2%). The aim is to reach the
south and southeast regions of the country. The station employs 62 people (35 in Kabul
and 27 in the provinces).

Monthly costs are $40,000 and are generally covered by General Dostom and by
advertising (at $80, $100, and $120 per minute). According to Mr. Khamosh, “There are
generally two categories of media outlet, those with business goals and those with
national goals. Ayna TV is in the second category, working with the aim of serving the
Afghan nation and communities without any discrimination.”

Saba

Saba TV is a two-channel TV station established in 2008 and managed by Ms. Zainab
Nadiri. It is part of a media group that includes Nawa radio, Gandahara Production, Fajer
Printing Press and Saba magazine (whose activities have been interrupted owing to a
budget shortfall). Channel 35 broadcasts 24 hours a day. Through a 30m antenna
located on TV Hill in Kabul, and a 1kW transmitter, the channel covers the following
provinces: Kabul, Wardak, Logar, Parwan, and Kapisa. Additional antennas are located in

Altai Consulting Page 6/ 29



Afghan Media — Eight Years Later Priority District: Kabul City (Kabul)

Nangarhar, Balkh, Herat, Kandahar, and Uruzgan. The second channel broadcasts six
hours a day and covers only Uruzgan. The TV channel is also accessible through satellite.

The outlet employs 76 people, including 40 journalists. Monthly costs were not
disclosed, although major sources of income are known to include advertising (575-137
for a 30-minute slot), placed mainly by Roshan, Etisalat, MTN, and Kabul Bank.

RTA

The state-run TV channel, RTA, was established in 1978. Its broadcasts equally in Dari
and Pashto, with 30 minutes of Uzbek, Turkmen, Pashai, Nuristani, and Baluchi daily
(depending on the province and the capacity of the local staff). RTA broadcasts to all 34
provinces in Afghanistan (only about 10% of the country is not covered) and, since 2007,
has broadcast via satellite.

Some of the daily programming is generated in Kabul (7pm-9pm), including news,
political discussions, and educational programs. Local stations in the provinces also
produce their own content. Every day from 6pm-7pm, Ashna TV broadcasts RTA
content, paying a fee to RTA. The radio and TV station together employ a total of 1,600
staff, 1,000 of whom are based in Kabul. Overall, RTA employs 200 journalists.

The government covers major costs (including salaries, transport, fuel, and general
expenses) in their entirety. These add up to $5.1 million per year. Advertising is one
source of revenue, sold at $100 a minute to international companies and $50 a minute
to national companies. Additional sources of income include taxes from the antennas on
TV Hill in Kabul (which generates approximately $500 a month from each outlet) and
payment for RTA programming from Ashna TV.

The international community has supported RTA over the years with studios (Japan,
France), transmitters (US, India), and training and development (Japan, China, India,
Iran, Pakistan). Respondents spoke of an agreement underway with USAID to set up a
transmitter to increase coverage in Kabul. Training for producers, technical staff, and
journalists is reportedly the outlet’s major need.

Ariana

Ariana TV was set up in 2005 by Mr. Bayat, who also owns AWCC and the Bayat
Foundation. The channel reaches 295 districts and is also available through satellite in
Europe, North America, the Middle East, and neighboring countries. The outlet currently
broadcasts only from Kabul, although there are plans to build stations in Herat, Mazar-e-
Sharif, Kandahar, and Jalalabad. The immediate plan is to set up a new antenna in
Nuristan.

Broadcast languages are Dari (45%), Pashto (35%), Uzbek (15%), and English (5%). The
station broadcasts a total of 52 programs, including 9 hours of live programming every

Altai Consulting Page 7/ 29



Afghan Media — Eight Years Later Priority District: Kabul City (Kabul)

week. Approximately 80% of total content is produced locally. The rest (mainly movies
and music) is purchased and supplied in the form of CDs, DVDs, and hard drives. The
outlet employs a total of 275 people, including 25 full-time journalists in Kabul and 1
journalist in each province, and this number will increase once the outlet expands to
other major cities.

No financial information was disclosed, although the managing director, Mr. Ahmad
Sultani, reported that advertising, mainly from banks and the Ministry of Defense, is a
major source of funding (5550 a minute at peak times and $250 a minute off-peak). “The
station has no political direction; it is an independent medium which follows the Afghan
Constitution, with a mission to educate and teach people about their rights.”

Yak

Yak TV was established in February 2010 by Mr. Fahim Hashimi, who plans also to set up
Group 1, to include (besides the current TV channel), one Pashto channel, one radio
station (the group is in the process of sorting out frequencies), one newspaper, and one
magazine. Currently, there are towers located in Kabul, Herat, Nangarhar (Jalalabad
city), Balkh (Mazar-e-Sharif city), Kunduz, Kandahar, Helmand, Khost, Ghazni, Paktia
(Gardez city), Badakhshan, and Bamyan provinces. The plan is to have a total of 16
towers by September 2010 (to cover areas with over 400,000 inhabitants), and the
larger goal is to cover all provinces in the country. Current transmitters range from
500W in smaller cities to 2Kw in major cities and 5Kw in Kabul. The channel is also
available through satellite and reaches 52 countries across Europe, Asia, and the Middle
East (an estimated 15 million potential viewers).

Programming is entertainment-based (60%), but also includes news and current affairs
(30%), literature, culture, and education, including Islamic teachings to offset the “false
teaching of the Taliban” (10%). Languages are Dari (60%) and Pashto (40%), with a plan
to use English for educational purposes. A total of 50 hours a week of local original
content is produced, 20 of which are programmed throughout the week. The station
purchases content from other countries, mainly family dramas from Turkey and India
(including copyright), which are then dubbed and repeated.

The outlet currently employs 320 staff, including 41 full-time journalists, 105 production
staff, 55 staff working on dubbing and acting, 40 administrative staff, and 30
technicians, including video editors. Female staff members number 90.

Major monthly costs (of the current mode) include salaries ($150,000), copyright
(5100,000), satellite fees ($20,000), power and operating generators ($40,000),
production costs, rent, transmitter locations, and advertising/marketing, to total
$400,000. The outlet aims to achieve financial sustainability within the next year. Major
current funding sources include advertising ($150,000-200,000 a month) from

Altai Consulting Page 8 /29



Afghan Media — Eight Years Later Priority District: Kabul City (Kabul)

commercial entities (telecoms 30%, banks 25%, and consumer goods), as well as a few
public service announcements (e.g. earthquake awareness programming).

No international organization has so far bought any advertising on the channel. “We
want to counterinfluence warlords and fundamentalists. We are a station that is not
afraid, whereas most channels in the country are ruled by fear ... We go by the law, we
are not trying to show a Western standard of women not dressed appropriately. We’re
pro-Western but we’re not pushing the West in Afghanistan” (president of Yak TV).

Ashna

Ashna TV was established in 2007, as the TV arm of Ashna/VOA radio (see below). It
broadcasts six days a week (6pm-7pm) through RTA. It employs five staff members in
Kabul and an additional eight around Afghanistan.

Cable networks

Cable TV is reportedly more common than dish antennas in Kabul. A total of 87,100
connections are currently active, reaching an estimated 435,500 people. In Kabul, there
are approximately 21 cable providers (with a few more emerging). Among these, Star
Fiber Cable Network and Kabul Zarnigar Fiber Cable Network provide content to the
others. This allows for major control over programming content.

The price of a connection ranges from $2-5 per month (depending on the wealth of the
customer), with a total of 72 channels available for viewers. Of these, most are
international channels (those most requested are Star Plus, ZTV, and sports-related
channels). Three are local Afghan channels (Ariana, Yak TV, and RTA) and another three
the network itself provides (Star Cinema, Z Choice, and Z Cartoon). Programming on Star
Cinema and Z Choice includes dramas, films (mainly foreign/Indian), and sport (cricket).
Z Cartoon offers programs for children. Cable providers said they were interested in
generating an additional channel focused on news, as well as offering paid
programming.

Kabul is home to the Association of Cable Networks (Itihadia-e-Cable Ha-e-Afghanistan),
which was established in 2004. This brings together a total of 118 cable providers from
across the country (except Kandahar and Helmand), although apparently only around 90
are currently active. The association is under the management of an appointed director
and four deputy directors (administration, culture, technical, and financial), who are in
position for a two-year period.

The government has not given the networks license to operate, even though they are
registered at the Ministry of Justice. The Association of Cable Networks has also had
problems with the government because of an alleged lack of cultural sensitivity in
channels’ content. Deputy administration director, Mr. Mohammad Sharif Sikandari,
reported no major change despite this.

Altai Consulting Page 9/ 29



Afghan Media — Eight Years Later Priority District: Kabul City (Kabul)

Cable providers are also present in the following provinces: Herat, Balkh, Nangarhar,
Kunduz, Badakhshan, Faryab, Baghlan, and Badghis. In every city, as in Kabul, there are
one or more major providers (e.g. two in Heart, one in Jalalabad, and one in Mazar-e-
Sharif). Insecurity has led to the closure of cable providers in the following provinces:
Khost, Ghazni, Nimroz, and Baghlan. In Takhar, cable providers are no longer active
because of a lack of capacity.

The table below does not provide an exhaustive list of all cable providers in Kabul, but
instead highlights the two providers that provide content to the rest. Since they all
belong to one broader association, information related to the number of channels and
localization is common to all providers.

# channels # subscribers Localization

Star Fiber Cable Network/ 72 87,100 Mainly international channels, 3
Kabul Zarnigar Fiber Cable Network Afghan, 3 provided by the network
2.1.2 Radio

In addition to shortwave radio stations, which are widely available throughout
Afghanistan, there are 42 radio stations in Kabul.

Altai Consulting Page 10/ 29



Afghan Media — Eight Years Later

Priority District: Kabul City (Kabul)

Name Ownership Frequency Broadcast radius (km)
Arman FM Private 98.1 80
Ariana Private 93.5 35-75
Killid (Kabul) Private 88 45-50
Maiwand Private 92.7 100
Mawj Private 105.5 -
Neda Private 90.9 80
Noorin Private 94.4 35
Alexis Private 90 50
Rah-e-Farda Private 92 50
RTA Kabul Government 93/105.2 60
Sadai Zan Afghan Private 96.3 45-50
Qarabagh Private 94.8 20-25
Watandar Private 87.5 100
Zafar Private 95.2 20-25
Sada-e-Azadi Military 88.5 50-80
Watandar Private 98.9 -
Azadi Public (US) 100.5 25
Ashna/VOA Public (US) 100.5 25
BBC Public (UK) 89 20-25
Sobh Bakhair Afghanistan Private 93/105.2 400
Beltune Private 104.9 50
Tapesh Private 97.1 100
Nawa Private 103.1 45-50
Sadaye Islah Private - -

Nai Private 94.1 5-10
Kabul Rock Radio Private 108 35
Qadimi Private 101.9 50
Rumi Private 99.9 50
Shahr (Kabul) Private 95.5 130
Dawat Private 102.5 30
Afghan Radio Private 99.6 -
Watan Private 100.8 -
Setara Private 97.8 -
Aalim Private 93.8 -
Jawanan Private 97.5 170
Amozgar Private 101.3 -
Deutsche Welle Foreign 90.5 -
Turkey Radio Foreign 91.6 -
Zhowandon’ Private - -
Bakhtar Private 99.2 -
Spozhmai4 Private 102.2 100
Hamoon® Private - -

* Radio Zhowandon is expected to be launched October 2010.

* This radio station is on the MolC list but we were not able to confirm whether it is currently active.

> Ibid.

Altai Consulting

Page 11/29



Afghan Media — Eight Years Later Priority District: Kabul City (Kabul)

The section below offers a very basic snapshot of information from outlet managers
interviewed. A more exhaustive analysis of outlets, including those not covered here,
can be found in the final report and in the media landscape database.

Ashna/Voice of America

Ashna radio was established in 1980. It shares its antenna and frequency with Azadi and
broadcasts 12 hours a day (7pm-7am), with Azadi broadcasting for the other 12 hours of
the day. It has five FMs in five provinces (Kabul, Nangarhar, Balkh, Kandahar, and Herat),
and also a very strong AM (400Kw) that allows the radio station to be heard in
neighboring countries (Tajikistan, Uzbekistan, and Pakistan). Programming is 80% news-
related and 20% entertainment. Broadcasting is equally in Dari and Pashto (with some
English at 1lam-4am every day). Program content is decided in Washington, DC, with
reporters in main regions feeding in local news and reporting. Approximately 20
freelance journalists work for this outlet throughout the country. In Kabul, there are
four journalists (all of them female). There is also one technician and one administrator.
All costs are covered by Washington, DC. “VOA was the first radio station to provide
freedom of speech to Afghanistan by creating live call-in shows” (outlet manager).

Azadi

Azadi radio started operations in 2002. It is part of Radio Free Europe (RFE), hence its
management team is based in Prague. It shares its antenna and frequency with
Ashna/VOA and broadcasts 12 hours a day (7am-7pm), with Ashna broadcasting for the
remaining 12 hours of the day. It has five FMs in five provinces (Kabul, Nangarhar, Balkh,
Kandahar, and Herat) and also a very strong AM (400Kw) which allows the radio station
to be heard in neighboring countries (Tajikistan, Uzbekistan, and Pakistan).
Programming is 70% news (every hour) and 30% music and programming focused on
women, family issues, and comedy. The outlet determines 60% of programming
(generating 12 hours of local content every week) and Prague headquarters decides
40%. Content is also shared for free with other radio stations, including Ariana. The
station broadcasts equally in Dari and Pashto. The outlet employs a total of 117 staff
members across Afghanistan, including 30 freelance journalists in Kabul, 21 across the
country, and 4 in neighboring countries.

The US Congress covers all costs (580,000 per month). “During the last presidential
election, Azadi hosted debate. This was a strong signal that the majority of political
parties trust Azadi, perceiving it to be independent and neutral” (bureau chief).

“People do not differentiate between Sada-e-Azadi (ISAF) and Azadi (RFE). In Kabul, taxi
drivers driving Japanese cars do not have access to FMs higher than 90 so they cannot
listen to Azadi/VOA. However, when surveyed about their preferences, they say they
listen to Azadi” (outlet manager, Kabul).

Altai Consulting Page 12 /29



Afghan Media — Eight Years Later Priority District: Kabul City (Kabul)

BBC

The BBC began its Pashto service in 1981 and has been broadcasting since then. The
station broadcasts through 20 FM antennas (and transmitters with a power range of
200W and 1Kw) located on the hilltops of every province and major city in the country.
The plan is to set up 20 more FM antennas in the next three years. The outlet employs a
total of 35 full-time journalists and 15 non-journalists, 2 administrative staff, and 5
technicians (4 staff members are female).

Content is equally in Pashto and Dari, the latter starting in 2003. English is broadcast for
four to six hours a day after midnight and Uzbek for 30 minutes every day. Programming
includes news, current affairs, and weekly features (70%) and entertainment and
education (30%). All of it is locally produced except for the international news, which
comes from the London office.

Monthly running costs add up to $100,000, with salaries the major costs. The British
Foreign Office covers all costs and no other source of funding is accepted (no advertising
or public service announcements). Mr. Dawood Azami, the bureau chief, reported that
training for journalists is the priority area for support.

2.1.3 Newspapers

Rather unsurprisingly, Kabul’s print outlets are the most established in Afghanistan. The
city is home to a number of publications, which Nye Express distributes across the
country.

According to Nye Express Kabul’s operations manager, Mr. Yar Mohammad Atayee,
Nye’s activities cover nine operational zones: Kabul, Herat, Bamyan, Kandahar, Mazar-e-
Sharif, Khost, Jalalabad, Ghazni, and Puli Khumri. Nye distributes printed press to these
operational zones mostly from Kabul. Distribution to northern and central provinces,
and within these, is relatively easy; in the south and southeast, the situation is more
constrained, owing to insecurity.

Initially, Nye distributed to 200 karachis (carts) all across the country. It currently
distributes to 60 karachis and 23 kiosks. Additionally, Nye has contracts with 300 shops
in Afghanistan, and supplies approximately 1,700 with free publications. Only Zurmat
(Paktia), Kishum (Badakhshan), and Chek (Wardak) use kiosks and karachis.

Approximately 50 types of publications (including books, magazines, and newspapers)
go from Kabul to the nine operational zones. Those sent most often are Killid (25,000
copies), Mursal (15,000), Roz and Mahaz-e-Milli (8,000-9,000 sent to Mahaz-e-Milli
regional offices only), and Khidmadgar (sent to 10-12 provinces, mostly southern).
Publication-specific agreements affect Nye’s resale price in the provinces.

Altai Consulting Page 13 /29



Afghan Media — Eight Years Later Priority District: Kabul City (Kabul)

The section below offers a very basic snapshot of information from these outlets. More
information can be found in the final report.

Daily Outlook and Daily Afghanistan

Daily Outlook is an English publication that started in 2005, and Daily Afghanistan is a
Dari publication that started in 2006. They are currently run by founder and owner Mr.
Hussein Yasa. A total of 4,200 copies of Daily Outlook are printed daily and 5,000 copies
of Daily Afghanistan. Each is sold at a unit price of $0.20. There is one office in Kabul and
one in Mazar-e-Sharif. The publications are distributed through 22 hawkers in 30
provinces in Afghanistan, and it appears they also reach Dubai and eastern Pakistan. The
owner is interested in setting up distribution points in five major cities and sending Daily
Afghanistan to remote villages.

News agencies, including PAN and international news agencies, generate 90% of the
content (purchased at a price of $300 per month), with 10% self-produced. “It is too
risky a business to produce news on our own and it is very expensive to pay journalists,
so we rely on news agencies as our major source of information.” The outlet employs 67
staff members, including 27 editorial staff. Total running costs add up to $42,000 every
month, including salaries ($9,000), electricity ($2,500), maintenance ($2,000), and
printing ($9,000). Sources of funding include advertising (540,000 per month) and
subscriptions ($5,000 per month).

Kabul Weekly

Kabul Weekly was established in 1993 by Mr. Fahim Dashty. Its activities were
interrupted in 1996 when the Taliban captured Kabul, and in 2006 for financial reasons.
A total of 10,000-15,000 copies are printed, sold at a unit price of $0.12. The publication
is distributed in 22 provinces, with a number of provinces excluded from distribution
owing to low literacy rates (Nuristan, Farah, and Ghor). Content varies slightly
depending on the city, and is mainly in Dari and Pashto, with some English. The
publication employs 33 people, including 9 full-time and 3 part-time journalists.
Advertising by banks, airlines, and mobile phone companies, together with paid listings
(job announcements) and awareness campaigns, generate 70% of total income.

“I want a daily 16-page newspaper with a circulation of 45,000 ... a professional quality
daily newspaper that needs funding of $3 million for a period of 1.5 years. And then it
will be self-sustaining. But the money | am offered is conditional — | will accept no money
with conditions. This is why | have not succeeded in getting money so far. Starting from
the government to Western organizations, | cannot accept conditions. | think the media
can be independent only if they are financially independent” (owner).

Altai Consulting Page 14 /29



Afghan Media — Eight Years Later Priority District: Kabul City (Kabul)

Hasht-e-Subh

Hasht-e-Subh newspaper was started in 2006 by owner manager Mr. Sanjer Sohail. It is
distributed in Kabul, Herat, Mazar-e-Sharif, Bamyan, Ghazni, and Jalalabad (with one
office in each location). By the end of the year, the plan is to extend coverage to Khost
and Kandahar. A total of 15,000 copies are printed; of these, approximately 5,000-7,000
copies are sold at the unit price of $1, with the rest distributed for free. It is a 75% Dari
and 25% Pashto publication, and claims to be the only one in the country with a daily
special focus on human rights, climate change, cinema, and the voice of victims of war.
Content is generally fed by a network of reporters spread across the country. Some is
also taken from PAN, through a monthly subscription of $400.

The outlet employs 65 staff members, including 12 full-time journalists (6 in Kabul).
Total running expenditures add up to $65,000-75,000 a month, with salaries accounting
for the largest part, followed by printing (20-25%) and distribution costs (5%). Besides
sales revenue (515,000 per month), major sources of income include that generated
from a total of 1,500 yearly subscribers ($1,700-2,100 a month), advertising (mainly
from banks and mobile companies (56,000-7,000 a month), and donor funding (65% of
the total) from the Open Society Institute (OSl), the National Endowment for Democracy
(NED), the Heinrich BolIStiftung Foundation (HBS), and the Afghanistan Independent
Human Rights Commission (AIHRC).

2.2 New media

2.2.1 Mobile media

There are approximately 100 computer shops selling hardware, DVD, drives, and
cameras (in Chawk-e-Sharwali) and another 100 video shops, making an average of
$200-400 a month. Some offer downloads of ringtones and video clips, popular among
youth. Mobile phones are, however, not really used as a source of information.

2.2.2 Internet

Internet in Afghanistan is currently provided by approximately 20 small and medium-
sized internet service providers (ISPs), which connect to expensive satellite links from
other countries. Kabul features the highest number of ISPs, including the following: 10-
Global, Liwal, Atlas Telecom, Strim Link, Rana Technology, Pactic, Ariana Network
Services, Afsat, KBl Neda Telecom, Cere Techs, New Dunia, Multinet, Insta, Net Zone,
Asix, UTS, Afghan ICT, ACG Nashita, Aria Sat, Milat Networks, and Stan Telecom.
Telecom companies (including Afghan Telecom, Wasel, Roshan, Etisalat, MTN, and
AWCC) also act as ISPs in the country’s capital.

Internet through optic fiber is available in Kabul, although it is still not a convenient
option. The optic fiber project, which includes a plan to set up a 3,200km-long backbone

Altai Consulting Page 15/ 29



Afghan Media — Eight Years Later Priority District: Kabul City (Kabul)

across the country (on a route through Kabul, Kandahar, Herat, and Mazar, then heading
off to Tajikistan, Uzbekistan, and Pakistan) and would ensure quick telecom and IT
services at low prices, is moving slower than expected, and is so far connecting only
Kabul, Parwan, Mazar, Faryab, and Badghis. The project was to be complete in two years
(starting in 2006), but significant sections remain incomplete owing to regional fighting.

As of July 2010, the government was preparing a tender process for issuing WIMAX
licenses, which is expected to pave the way to more comprehensive internet provision.

A number of internet cafés spread across the city provide public internet access. An
internet café in a residential area would normally have 30 users a day (mainly over 15
years of age and male), who pay $1.20 a hour for a good quality connection. One large,
well-established internet café close to Kabul University (in the suburb of Karte Se) has
14 computers/cabins and 280-350 users a day (mainly students or youth above 12 years
old, approximately 30% female), who connect for $S1 an hour.

2.2.3 Government

Information on MolC and BNA can be found in the final report. There is a public library
in Malik Asghar Square, where members can borrow books to take home, a student
library in Kabul University, and a religious library in Karte Se (Dar al Quran).

2.2.4 Outlet managers and journalists

Journalism has gained popularity across the country in recent years: “Journalism is now
a profession that people want to do. People are proud to be journalists. Previously, poets
were very respected, but now it’s journalists. Their social position has been raised a lot”
(Mr. Fahim Dashty, Kabul Weekly). There is a Faculty of Journalism at the University of
Kabul, enrolling approximately 250-300 students a year. The number of journalists is
harder to estimate, with the large majority seemingly employed as freelancers.

Our investigation across outlet managers in Kabul suggests a number of challenges
affecting journalism. These include independence, security/limited capacity and skills.(“/
have been working for 24 years but sometimes | feel I’'m not good at my work. We need
training as a means to improve ourselves. Some 90% of Afghan journalists do not know
their own language,”Radio Asnha, outlet manager). There is also adearth of standards.
(“There is a very low level of journalistic education and there is no proper structure for
journalism education.”)

2.2.5 Other content providers

There are over 11 news agencies in the country, most of them based in Kabul, including:
PAN, Roz, Hindu Kush, Afghan Islamic Press, Wact, and the government BNA. The main
report provides a comprehensive analysis of the major news agencies.

Altai Consulting Page 16 /29



Afghan Media — Eight Years Later Priority District: Kabul City (Kabul)

2.2.6 Media NGOs

Kabul is home to a number of media NGOs. Further information can be found in the final
report, with a brief overview of the main organizations provided below.

Mediothek

Mediothek is a German NGO founded in 1993 and funded by the German Development
Service (DED), the German Federal Ministry for Economic Cooperation and Development
(BMZ), and the German Federal Foreign Office. Apart from this regular funding, USAID
and the US Institute of Peace (USIP) have also funded the NGO in the past two years.

Mediothek set up its current structure in 1995, with five community centers, in Khost,
Jalalabad, Kunduz, Kabul, and Faizabad, and four media houses (sometimes linked to the
above), in Kunduz, Jalalabad, Khost, and Peshawar. Mediothek has also received a grant
from the German Federal Foreign Office to set up a media house in Mazar-e-Sharif,
which should be up and running in August 2010. Media houses carry out a number of
activities. They provide internet access, working space, and equipment for journalists
(both freelance and employed) and organize trainings, workshops, cross-border
dialogue (the media house in Peshawar aims specifically to address cross-border media
dialogue for increased transparency and neutral communication), roundtables on
current issues, conferences, and publications (four years ago it founded a monthly
magazine, Afghanistan Emroz, in Kunduz to report on peace and development in the
north of the country). There are roughly 50-60 staff members across media houses and
community centers, with 2-4 people employed in every media house as well as around
25 trainers, freelancers, and consultants.

Equal Access

Equal Access is an international NGO created in 2003 to support the media and promote
access to information. It produces different radio programs in-house, including dramas
(e.g. “My Destiny,” on the effects of drug use), series, and radio spots on human rights,
women’s rights, governance, youth, and health, as well as other civic education and
awareness programs. Approximately 26 radio stations across Afghanistan broadcast its
content and also receive capacity building. Equal Access is funded by, among others,
USAID (through Development Alternatives Inc (DAI)), the US State Department Bureau
of Democracy, Human Rights and Labor, OSI, the British Embassy, and the British
Council, to a total of $1.5 million every year.

Nai Supporting Open Media

Nai Supporting Open Media was founded in 2004 as a partner of Internews, and
provides training in journalism, reporting, production, and media management to the
media sector in Afghanistan. Current training topics include: human rights, investigative
journalism, election reporting, networking, community engagement, and radio
production. The NGO has offices in Kabul, Mazar-e-Sharif, and Jalalabad. Nai also

Altai Consulting Page 17 /29



Afghan Media — Eight Years Later Priority District: Kabul City (Kabul)

produces a monthly report called Media Watch, which monitors violations against
journalists and the media. The provincial governor is made aware of such violations
through this report, as are ministries, spokespeople, and MPs. Attached to Nai is a radio
station, which is used for training but also broadcasts to a small area in west Kabul.

Former Nai funders have included the UN Development Programme (UNDP) (election
reporting), UNESCO, the UN Population Fund (UNFPA) (family planning reporting), the
Danish Embassy, USAID, and the European Union (EU). In 2008, UNSECO provided the
radio station with $27,000.

2.2.7 Insurgents

The research suggests that insurgent communication in the city is rather lively: “The
Taliban seem to be using the media more than they ever did” (international
development community representative); “The Taliban are using the media as a tool in
their war ... They are quicker than the government and the international press to give
information!” (outlet manager, Kabul). Outlet managers and journalists in Kabul, as
elsewhere in the country, claim they are often approached by insurgents by phone or,
more generally, through press releases sent via email. “Twice a month, the Taliban send
emails or call the newspaper. We never return calls; it is a very dangerous business to
get into” (print outlet manager, Kabul).

Respondents identified a general difference in the way international and national media
report on and interact with insurgents: the former often give a great deal more
attention to insurgents; the Afghan media are more suspicious of them.

2.2.8 Military

ISAF runs Sada-e-Azadi radio and newspaper. The branch in charge is the CJPOTF. More
information in this respect is provided in the final report.

2.2.9 Others

Afghan political parties, sometimes represented by an individual political or religious
figure, are more and more instrumental in the creation of radio stations and TV
channels (Ayna, Rah-e-Farda, Tamadon, Noor, Kawsar, Dawat, for instance). They
provide funds and/or buildings, facilitate recruitment, and define the general ideological
line of the media outlet. This perspective is analyzed further in the final report.

Altai Consulting Page 18 /29



Afghan Media — Eight Years Later Priority District: Kabul City (Kabul)

3 Audience

The following is a description of the audience in Kabul city, based on 290 close-ended
face-to-face interviews (not phone) and 435 phone interviews of 61 unique media users.
Additional qualitative fieldwork was conducted in the city and the province through
paired interviews and community case studies. Qualitative results in Afghanistan’s cities
are the focus of detailed analysis in the national survey report. We present here only a
brief insight into Kabul’s audience.

3.1 Equipment and usage

3.1.1 Household equipment

With widespread access to grid electricity (83% of respondents), the capital is almost
saturated with regard to TV equipment in households.

One consequence is that equipment and usage rates for radio are significantly lower and
are actually decreasing (the same trend was observed in Herat and Mazar-e-Sharif).
Quite clearly, TV is to some extent replacing radio: a third of interviewees do not
consider it useful to keep a radio set in their homes, despite the negligible price.

Figure 1: Equipment and usage

100%

B4

60

A%

20% I
0%

Electricity  Radio Press Maohile  Internet
= El:lllll:llll-ﬂl'lt m Usage

=

3.1.2 Sources of information and media usage

Usage frequency data confirm the partial replacement of radio by TV in major urban
centers, especially in the capital. Whereas in all rural districts surveyed radio is used
more frequently than TV, the contrary is true in Kabul. A large majority of the capital’s
inhabitants have switched to at least daily usage of TV, and the radio has been relegated
to more occasional use (although this question probably did not capture passive
listenership of the radio, in taxis for instance).

Altai Consulting Page 19/29



Afghan Media — Eight Years Later Priority District: Kabul City (Kabul)

Figure 2: TV usage frequency Figure 3: Radio usage frequency

5% 0%

u Never ® Never
u Rarely ! Rarely
u Sometimes ¥ Sometimes
m Often m Often

As is to be expected, usage of printed press and the internet in the capital is among the
highest in the country. However, usage rates are lower than those in Jalalabad, partly
because the literacy rate and the average salary are significantly higher in Jalalabad than
in Kabul. This relates to the commercial and agricultural dynamism of the Nangarhar
region on the one hand and the influx into Kabul of refugees and poor rural people
looking for jobs on the other.

Most interviewees who use the internet do so very regularly (67% at least several times
a week), which suggests people take advantage of connections at their workplace.
Heavy use of email and chat probably comes from contacting Afghans living abroad.

Figure 4: How often do you go online? Figure 5: What do you do online?

0% m Less than once a month 80% 1 67%

60% -
= About once a month 43% 38% 38% o
40% - 33%
m Few times 2 month 20% - I I I l
0% - T T T T

®m About once a week

5%

28%

- —_ = > 2]
2 E & 2 3
© I A 2
o i Several times a week £ 2
38% = 8
- S e
Every day E
[N

3.1.3 Usage patterns

The peak time for TV usage in Kabul is in line with trends in other urban and rural
districts, concentrated between 7pm and 11pm (the audience survey provides statistics
broken down by half hours and by channels).

Since most interviewees can access grid electricity, usually throughout the day, this peak
is explained mostly by the end of working hours and by families gathering for dinner.

Altai Consulting Page 20/ 29



Afghan Media — Eight Years Later Priority District: Kabul City (Kabul)

Figure 2: Preferred times to watch TV
100%
80%

60¢%

o M m m m .. N e
& - & &
A% \\°° .\Q@ ,\9@ o A% &
AU SRS R TR AY
R o

Radio listeners appear to have adapted to TV's dominance, with audiences reaching
their peak between 5am and 1lam, a time when TV is almost unused. The pattern
probably relates to the routine of morning prayers, breakfast, and going to work by taxi,
in a personal car, or on public transport. Radio audiences are low during TV’s peak
between 7pm and 11pm.

Figure 3: Preferred times to listen to the radio

100%

3.2 Preferences

3.2.1 Television

There is an interesting contrast in relation to TV preferences between the capital and
the rural districts studied. Ariana comes first in rural districts, possibly because of its
extensive coverage, its balanced use of Pashto and Dari, and its rather serious
conservative style. However, Tolo is very clearly ahead in the urban, less conservative,
and mostly Dari-speaking environment of Kabul. These preferences are consistent with
audience survey findings, which present Tolo and Ariana as the two channels with the
greatest audience share.

Altai Consulting Page 21/29



Afghan Media — Eight Years Later Priority District: Kabul City (Kabul)

Figure 4: Preferred TV channels (3 choices)

100% A
77%
80% -
60%

40% -

20% - 3% 13% 13% 1% 10% 9% g

0% -

o e >

(e}

[ 2 x
< =

Kabul RTA
Noorin
Tamadon
Shamshad
Emroz
Afghan
Lemar

Rah-e-Farda

Figure 5: Most watched TV channels (audience survey)

Shamshad, 3% Others,
12%

Lemar, 5%

Yak TV, 5%

Afghan, 5%

Kabul RTA, 5%

Emroz, 9%

The most striking result is that Yak TV, which was founded in February 2010 and yet
ranks third among preferences after only three months (fieldwork was conducted in
April-May 2010). This seems to be thanks to effective and professional programming,
including many popular series, and aggressive advertising: content analysis is underway
to explain this success and to enable an understanding of the orientations of the
different TV channels, especially the newest ones. Yak’s audience share in the audience
survey is slightly less favorable: it is fourth largest after Emroz (tied with RTA, Afghan TV,
and Lemar).

The popularity of RTA seems not to have decreased since previous studies, despite fast-
growing competition from private channels and problems related to its own
programming and identity. A significant number of respondents seemed to appreciate
its balanced use of Dari and Pashto and its focus on Afghan culture (compared with
private channels, which tend to broadcast more foreign series, music, and movies,
mostly from India, Turkey, Iran, and the US).

Four years on from its launch, Pashto-speaking Shamshad seems to have fallen short of

its initial objective, which was to be among the most watched Afghan private channels.
Its popularity remains confined to eastern Pashto-speaking regions (it is first in

Altai Consulting Page 22 /29



Afghan Media — Eight Years Later Priority District: Kabul City (Kabul)

Jalalabad): it lags rather far behind in the capital, as well as in most of the rural southern
Pashto-speaking districts studied.

Although still far from being top players, the more political Noorin (close to Panjshiri)
and Rah-e-Farda (founded by Mohammed Mohagqiqg) have gained a certain amount of
popularity, even though they were set up relatively recently and have limited resources.
The religious Tamadon, founded by Shia Ayatollah Mohseni, has had a small but
undeniable impact, with programming that mixes Quran recitation and interpretation,
Iranian series, general programs, and news.

Figure 6: Preferred TV programs

50% - 47%

40% - 38% 36%

30%
30% - 2% 2%
20% 1 16% 13%
. AN
0% - ; ; ; ; ; ; ;

on
1a

National news
Relig

Drama

Entertainment

Music

Political debates
Soc

Health

National news is the preferred TV program type: all channels broadcast mainly national
(rather than local, international, economic, or cultural) news during peak audience times
(the main newsflashes are usually at 7pm and 8pm).

Figures for religious programs (mostly calls to prayer, Quran recitation, translation and
interpretation, conferences by clerics, roundtables, and interactive programs with
viewers asking religious figures questions) and for dramas/series (mostly Indian, Turkish,
Iranian, and US, but also Afghan, notably on Tolo) are very similar.

It could be that people watch and like both kinds of programs. But a closer look at the
data shows that it is rarely the same interviewees who like both (one-fifth). This is
confirmed by the fact that dramas come out as the most disliked programs (51% of
answers). Thus, the audience appears to be divided between a conservative and a more
liberal wing. These are asymmetrical, as the conservatives openly reject entertainment
programs but the liberals dare not do the same with religious programs (only 2%).

3.2.2 Radio

As in previous studies, Arman FM is far ahead of all other stations in Kabul, thanks to its
dynamic mix of music and interactive programming, as well as a great deal of
advertising. Audience survey data confirm this finding.

Altai Consulting Page 23 /29



Afghan Media — Eight Years Later Priority District: Kabul City (Kabul)

Figure 7: Preferred radio stations (3 choices)

60% 1 55%
50% -
40% -

30% 28%
o

0,

20% - 18% 17% 15% 15%
11%

o I I l
0% - . . . . .

(@]

o

o

Killid

Arman FM
Azad
Ariana
RTA Kabul
Noorin

Figure 8: Most listened to radio stations (audience survey)

RTA Kabul, 2%
Maiwand, 4%
Ashna, 4%

Beltune, 6%

Watandar, 9%

International radio stations Azadi and the BBC, with richer content, like news,
educational, and cultural programs, come next, then stations associated with TV
channels (Ariana, RTA Kabul, and Noorin).

Killid is in a peculiar position. It cannot rely on the vast facilities and networks of
correspondents that international stations like the BBC and Azadi can, yet it has
deliberately chosen to avoid music and entertainment for the most part in favor of a
high-end, cultural, and intellectual identity. Nevertheless, it has attained a high level of
popularity: it is among the self-declared preferences and has the second greatest
audience share after Arman FM.

A preference for music on the radio helps explain the success of music stations such as

Arman FM. It also seems that the radio is used for the morning national news whereas
the TV is preferred for the evening news.

Altai Consulting Page 24 /29



Afghan Media — Eight Years Later Priority District: Kabul City (Kabul)

Figure 9: Preferred radio programs (3 choices)

60% - 54% 51%

50% -

40% - 34%

30% 1 21%  19%

20% - 15% 12% 11%
SIEEEENE

0% -

3.2.3 Printed press

Music
Religion
Social
Health

National news
Entertainment
Political debates

International news

The gap in popularity between ISAF-published Sada-e-Azadi and the rest of the printed
press probably owes to the massive gap between their circulations: nearly half a million
copies for the first and not more than 30,000 for Afghan newspapers and magazines.
Moreover, the first is free and can be found in many places, whereas the distribution of
Afghan newspapers is problematic.

Figure 10: Preferred newspapers/magazines (3 choices)

50% -
40%
40% -

30%
22%

19%
20%

9%

- I I “ -
o | l l W I m

_Q

=]

wv

¢

e

%]

(T

I

Sada-e-Azadi
Anis
Kabul Times
Killid
Hiwad
Eslah

Arman-e-Milli

The government daily Anis, distributed widely in government and public institutions, is
easily accessible by large sections of the capital’s population. This, combined with its
rather neutral, non-partisan tone, accounts for its high position.

3.2.4 Advertising

Intense exposure to private, advertising-funded media, which has been the situation
now for around eight years, has led to a predictable outcome: more and more
interviewees are tired of commercials, on the radio and even more so on TV.

Altai Consulting Page 25/ 29



Afghan Media — Eight Years Later Priority District: Kabul City (Kabul)

Figure 11: Feelings towards commercial advertising

v 2% __Radio

43%
50%

M Strongly dislike  ® Dislike Like m Strongly like W Strongly dislike ® Dislike m Like ™ Strongly like

This is to be compared with the 9% of interviewees who dislike radio commercials and
the 7% who dislike TV commercials in the rural districts surveyed, where media
exposure is lighter and newer. In the future, private media outlets will certainly have to
take this change into account, in order to find a compromise between financial need
and the limits to their audience’s patience.

There seems to have been a shift in the advertising market: both on radio and on TV,
people remember commercials for banks most — it used to be phone companies. A quick
check across TV channels confirms that this sector is currently the main buyer of media
space.

3.2.5 Personalities

The most mentioned personalities (people Kabul interviewees would like to hear or see
on the media) were (ordered by frequency): Dr. Ramazan Bashar Doost (MP, outspoken
anti-corruption champion, and former presidential candidate); Sheikh Mohammad Asif
Mohseni (Shia ayatollah, founder of Islamic university Khatem al-Nabiin and Tamadon
TV); President Hamed Karzai; and Dr. Abdullah Abdullah (former foreign affairs minister
and presidential candidate).

3.3 Perceptions and impact

3.3.1 Participation

Interactive programs make up quite a large proportion of programming, both on radio
and on TV. As such, a significant portion of respondents take part.

Further analysis shows that interaction on the radio consists mostly of song requests
(primarily on Arman FM), whereas for TV it is mostly questions during one of the many
interactive programs offered (the political “Your Opinion” on Afghan TV or the religious
“Answer” on Noor TV, for instance).

Altai Consulting Page 26 /29



Afghan Media — Eight Years Later Priority District: Kabul City (Kabul)

Figure 12: Have you ever contacted radio stations or TV channels?

TV Radio

1% 1%

H Often M Sometimes M Never H Often M Sometimes M Never

3.3.2 Trust

As in most districts, trust in radio stations closely follows popularity patterns. Still, it is
interesting to note the high level of trust in Azadi, probably thanks to its extensive and
thorough coverage of news all over Afghanistan, with in-depth reporting, including
interviews of officials and ordinary people on specific topics.

Figure 13: Which radio stations do you trust most?

50% 1 46%
45%
40% -
35% 32%
30% -
25% - 21% 20%
20% - 18% 17%
15% -
10% -
5% -
0% - T T T T T
Arman FM Azadi BBC RTA Kabul Ariana Killid

TV channels are not trusted to a great degree: nearly one-third of the sample doubt
what they see and hear on TV. We do not have data broken down by channel but the
plethora of partisan TV channels emerging in recent years may be a factor explaining
this.

Altai Consulting Page 27 / 29



Afghan Media — Eight Years Later Priority District: Kabul City (Kabul)

Figure 14: Do you trust what you see on TV?

1%

M Not at all
B Not much
M Mostly

HA lot

3.3.3 Circulation and impact

Only 30% of interviewees in Kabul said that TV had changed their opinion on certain
matters, which is quite low compared with in the nine rural districts studied (52%).
Kabulis are likely to be more used to the new ideas, images, and information that TV
brings — or at least this is the image they have of themselves.

Figure 15: Can TV make you change your opinions?

W Never
B Not much
W Sometimes

M Often

Altai Consulting Page 28 /29



Afghan Media — Eight Years Later Priority District: Kabul City (Kabul)

4 Conclusions and areas of opportunity

Please refer to the final report.

Altai Consulting Page 29 /29



